Τρίτη 30 Μαρτίου 2010

Blog epirotica on Vacation



Ο Διαχειριστής του Blog epirotica θα απουσιάσει λόγω διακοπών. Αναμένεται δημοσίευση ταξιδιωτικών φωτογραφιών προσεχώς...


English version
Blog epirotica administrator is going out on vacation. Expected to post travel shots soon ...

Το Παναθηναϊκό Στάδιο και τα μυστικά του...



Μια μνημειώδης κλίμακα άρχιζε από το Παναθηναϊκό Στάδιο και ανέβαινε στον Αρδηττό, όπου βρισκόταν ο ναός της θεάς Τύχης, που κυβερνούσε τους πάντες στην πόλη. Στην απέναντι πλευρά μια δεύτερη κλίμακα έφθανε στην κορυφή του λόφου της Άγρας. Εκεί φυλασσόταν το ιερό πλοίο των Παναθηναίων. Στη ρίζα τους το ίδιο το Στάδιο αποτελούσε θαύμα τελειότητας. Τότε όπωςκαι τώρα.

Ελάχιστοι όμως σήμερα γνωρίζουν τι κρύβεται κάτω από τα κατάλευκα μάρμαρα, γύρω από το Στάδιο και στους διπλανούς λόφους. Τα μυστικά του είναι καλά κρυμμένα: το νεκροταφείο, ο λεγόμενος τάφος του Ηρώδη, η σαρκοφάγος που βρέθηκε δίπλα του, η αφετηρία των αγώνων δρόμου, η κρυπτή (στοά) εισόδου στο στάδιο, τα αρχαία αποδυτήρια...

Νεότερες έρευνες που έχουν διεξαχθεί από την αρχαιολόγο Έφη Λυγκούρη, προϊσταμένη της Εφορείας Πειραιά, αποκαλύπτουν στοιχεία-κλειδιά για την κατανόηση αυτού του μεγαλοπρεπούς έργου της αρχαιότητας. Είναι τα επτά μυστικά του Παναθηναϊκού Σταδίου. Από τον Λυκούργο στον Ηρώδη Αττικό και από εκεί στην εγκατάλειψη και στην καταστροφή, ακολούθως στην ανακατασκευή του για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896 και, τέλος, στην αποκατάστασή του ώστε να υποδεχθεί τους Αγώνες του 2004, το Παναθηναϊκό Στάδιο μετρά 2.340 χρόνια ζωής ακριβώς! Οι γραπτές πηγές είναι σαφείς παραδίδοντας ό,τι χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά για την τέλεση των γυμνικών αγώνων στα Μεγάλα Παναθήναια του 330-329 π.Χ.

Μια χαράδρα ανάμεσα σε δύο λόφους είχε επιλεγεί ως το ιδανικό σημείο κατασκευής του Σταδίου, που ήταν ευθύγραμμο αρχικώς, για να αλλάξει ριζικά από τον Ηρώδη Αττικό, που το έκανε πεταλόσχημο και του προσέθεσε λάμψη: εδώλια από λευκό, πεντελικό μάρμαρο για 50.000 θεατές! ''Η λαμπρή κατασκευή του Σταδίου προκαλούσε τον γενικό θαυμασμό και εθεωρείτο από τους συγχρόνους του συγγραφείς ότι δεν υπήρχε εφάμιλλο έργο στον τότε κόσμο'', λέει η κυρία Λυγκούρη.

Ο Ερνέστος Τσίλλερ έκανε την πρώτη ανασκαφή (1869-1870) αποκαλύπτοντας μεταξύ άλλων και ένα αμφιθέατρο της Ρωμαϊκής Εποχής όπου ελάμβαναν χώρα μονομαχίες, θηριομαχίες και άλλα θεάματα.


1. Η δίοδος


Επάνω από την είσοδο της αρχαίας υπόγειας διόδου (κρυπτή) την οποία χρησιμοποιούσαν οι αθλητές για να εισέλθουν στον στίβο βρίσκεται σήμερα το αποδυτήριο,το οποίο κατασκευάστηκε για τους πρώτους Ολυμπιακούς Αγώνες. Μια σκάλα οδηγεί από το εσωτερικό του στη δίοδο,ενώ η δεύτερη είσοδός της βρίσκεται στη σημερινή οδό Αρχιμήδους. Η στοά πρέπει να διανοίχθηκε την εποχή του Λυκούργου, έχει μήκος 57 μέτρα και πλάτος 4 μ.


2. Ο ναός της Τύχης


Μόνο τα ίχνη από την υποδομή της κλίμακας που οδηγούσε στον ναό της Τύχης έχουν απομείνει σήμερα στην ανατολική κλιτύ του Αρδηττού. Στην κορυφή του λόφου εξάλλου είναι ορατή μια εντυπωσιακή κατασκευή από λίθους και ισχυρό κονίαμα ως βραχώδες έξαρμα, ύψους περίπου 15 μέτρων, που ήταν το ανάλημμα του ανδήρου. Στον μικρό ιωνικό ναό υπήρχε το χρυσελεφάντινο άγαλμα της θεάς, πρώτη ιέρεια της οποίας ήταν η γυναίκα του Ηρώδη, η Ρήγιλλα.

3. Το ιερό πλοίο


Μια ιδιαίτερα επιμήκης κατασκευή στην κορυφή του λόφου της Άγρας, σήμερα ελάχιστα ορατή, ήταν το κτίσμα στο οποίο τοποθετούσαν οι Αθηναίοι το ιερό πλοίο, που μετέφερε το πέπλο της θεάς Αθηνάς κατά την Πομπή των Παναθηναίων. ''Είχε κατασκευαστεί μάλιστα κρυφός μηχανισμός για την άνοδο του πλοίου στον λόφο'', λέει η κυρία Λυγκούρη,σε αντίθεση με την ισχύουσα άποψη ότι εκεί βρισκόταν ο τάφος του Ηρώδη Αττικού.


4. Σαρκοφάγοι


Μια μαρμάρινη σαρκοφάγος του 2ου αι.μ.Χ. που περιβάλλεται από κτιστό τοίχο και έχει εξαιρετική διακόσμηση αποκαλύφθηκε στον ανατολικό περιμετρικό διάδρομο του Σταδίου, πολύ κοντά στο σημείο όπου είχε εντοπισθεί από τον Α.Σκιά το 1904 η λεγόμενη σαρκοφάγος του Ηρώδη Αττικού. Από τις ανασκαφές αποκαλύφθηκαν επίσης τέσσερις κεραμοσκεπείς τάφοι και τρεις κτιστοί (τέλος του 3ου- αρχές του 4ου αι.μ.Χ.).


5. Νεκροταφείο


Ουδείς από τους επισκέπτες του Σταδίου μπορεί να φαντασθεί σήμερα ότι εκεί όπου βρίσκεται το νέο κτίριο των χώρων υγιεινής (υπώρειες του Αρδηττού) υπήρχε ένα αρχαίο νεκροταφείο. Το έφεραν στο φως οι εργασίες συντήρησης του Σταδίου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, κατά τη διάρκεια των οποίων ανασκάφηκαν 31 τάφοι διαφόρων ειδών, οι οποίοι χρονολογούνται από τον 3ο-4ο αι.μ.Χ.

6. Η βαλβίδα


Μόνο το εξασκημένο μάτι ενός ειδικού μπορεί να παρατηρήσει ότι στο σημείο γένεσης της σφενδόνης του Σταδίου, όπου βρίσκεται ένας αρράβδωτος κιονίσκος, έχουν απομείνει τα κατάλοιπα της σειράς των μαρμάρινων πλακών των βαλβίδων. Στις πλάκες αυτές που έφεραν δύο παράλληλες αυλακώσεις πατούσαν οι δρομείς στην αφετηρία των αγώνων δρόμου.


7. Ηρώδης Αττικός


Στην εξωτερική ανατολική πλευρά του Σταδίου μπορεί και σήμερα να δει κανείς μια ιδιαίτερα επιμελημένη σαρκοφάγο που βρέθηκε πριν από έναν αιώνα. Στο εσωτερικό της υπήρχε σκελετός τοποθετημένος σε λάρνακα από μολύβι και αυτή σε δεύτερη από ξύλο, ενώ στον τοίχο που την περιέβαλλε ένα μαρμάρινο βάθρο φέρει την επιγραφή ''ήρωι τω Μαραθωνίω''. Στοιχεία αρκετά για ορισμένους μελετητές να θεωρήσουν ότι πρόκειται για το ταφικό μνημείο του Ηρώδη, αν και ο σκελετός ήταν πολύ μεταγενέστερος.

Πηγή: Το Βήμα

Τραγικός ο Ολυμπιακός Σ.Φ.Π., 0-0 με τη Škoda Ξάνθη Α.Ο.




Σ’ ένα κακό ματς στο Στάδιο Γεώργιος Καραϊσκάκης, ο Ολυμπιακός Σ.Φ.Π. έμεινε στο 0-0 με την Škoda Ξάνθη Α.Ο. κι έχασε όποιες ελπίδες τίτλου διατηρούσε. Όσο για την έδρα των πρωταθλητών, μόνο απροσπέλαστη δεν είναι φέτος, καθώς ο Ολυμπιακός Σ.Φ.Π. γνώρισε δυο ήττες και παραχώρησε τέσσερις ισοπαλίες, που του στέρησαν 14 ολόκληρους βαθμούς...

Το παιχνίδι ξεκίνησε με φάση για τον Ολυμπιακό Σ.Φ.Π. μόλις στο 2', ωστόσο, η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη. Η δυσκολία να κάνουν παιχνίδι οι γηπεδούχοι ήταν κάτι παραπάνω από εμφανής και μόνο με κάποιες ατομικές προσπάθειες δημιουργήθηκαν κάποιες φάσεις με τον LuaLua να έχει ένα καλό σουτ στο 25’. Με τον Ολυμπιακό Σ.Φ.Π. να έχει φλύαρη υπεροχή, φτάσαμε στο ημίχρονο χωρίς να δημιουργηθεί άλλη φάση.

Στην επανάληψη, οι ''ερυθρόλευκοι'' μπήκαν αποφασισμένοι να πιέσουν πιο ψηλά, να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις και να σημειώσουν κάποιο τέρμα κι έφτασαν μια ανάσα από το να το καταφέρουν στο 53' με τον Gspurning να κάνει την απόκρουση του αγώνα στην κεφαλιά του Μήτρογλου.


Δέκα λεπτά αργότερα, ο Ολυμπιακός Σ.Φ.Π. ζήτησε πέναλτι, όταν η κεφαλιά του Żewłakow έπειτα από εκτέλεση κόρνερ του Dátolo βρήκε στο χέρι του Σουάνη, όμως ο Παμπορίδης έδειξε ''παίζεται''. Η ομάδα του Božidar Bandović έγινε λίγο πιο δραστήρια με την είσοδο του Óscar González αντί του Ιωάννη Παπαδόπουλου, ο Πάντος μπήκε αντί του Τοροσίδη κι όλος ο Ολυμπιακός βγήκε μπροστά για να σημειώσει ένα γκολ, όμως αυτό δεν ήρθε ποτέ.

Ο Santo, που επέστρεψε από τραυματισμό μπήκε στο τελευταίο δεκάλεπτο στη θέση του Μήτρογλου, όμως δεν κατάφερε να κάνει αισθητή την παρουσία του. Από την άλλη, οι ακρίτες λίγο έλειψε να σκοράρουν στο 75', αλλά ο Σουάνης προσπάθησε να περάσει και τον Νικοπολίδη με τη μπάλα να φεύγει άουτ από το κακό κοντρόλ του επιθετικού της Škoda Ξάνθης A.O. και να χάνεται μεγάλη ευκαιρία.

Η σεμνή τελετή έλαβε τέλος στο 90'+2 όταν ο LuaLua βγήκε απέναντι από τον Gspurning, είχε όλο το χρόνο να διαλέξει γωνία και να πλασάρει, όμως σούταρε πάνω στον γκολκίπερ της Škoda Ξάνθης A.O.


Ολυμπιακός Σ.Φ.Π. - Škoda Ξάνθη A.O.           0-0

Οι Συνθέσεις
Ολυμπιακός Σ.Φ.Π. (Božidar Bandović): Νικοπολίδης, Παπαδόπουλος Αβρ., Żewłakow, Raúl Bravo, Τοροσίδης (66' Πάντος), Παπαδόπουλος Ι. (60' Óscar González), Στολτίδης, Dátolo, LuaLua, Μήτρογλου (83' Santo), Derbyshire.

Škoda Ξάνθη Α.Ο. (Νίκος Κεχαγιάς): Gspurning, Βάλλας, Κωστούλας, Μπέρτος, Jaggy, Štrba, Poy, Quintana (90'+1 Al-Saifi), Zieńczuk (59' Σουάνης), Stângă, Buga (72' Βασιλακάκης).



Ολυμπιακός Σ.Φ.Π. - Škoda Ξάνθη A.O. 6-1 (5.10.1997)

Ιστορία των αναμετρήσεων - Πρωτάθλημα Ελλάδας
Ολυμπιακός Σ.Φ.Π. - Škoda Ξάνθη Α.Ο.

Α' Εθνική
1989-90 3-0
1990-91 8-1
1991-92 2-0
1992-93 5-1
1993-94 1-1
1994-95 5-1
1995-96 1-1
1996-97 0-0
1997-98 6-1
1998-99 3-1
1999-00 3-2
2000-01 4-0
2001-02 1-1
2002-03 1-1
2003-04 4-1
2004-05 0-0
2005-06 2-0
Super League
2006-07 2-1
2007-08 2-1
2008-09 2-1
2009-10 0-0

Σε επίπεδο Α' Εθνικής και Super League, χθες αναμετρήθηκαν για 21η φορά με γηπεδούχο τον Ολυμπιακό Σ.Φ.Π.
21 αγώνες - 14 νίκες - 7 ισοπαλίες, τέρματα 55-15.

Photos: InTime

Παρασκευή 26 Μαρτίου 2010

Video Track of the Day - ''Attemporal - Silva''

Attemporal - Silva



Attemporal - Best Players EP
Label: Resopal Schallware
Catalog No.: RSPDIGI050
Format: File, WAV & MP3
Country: Germany
Released: 2009

''60' - Ώρα της Γης 2010'', 27 Μαρτίου - 20:30 / ''60' - Earth Hour 2010, 27th of March - 20.30


H ''Ώρα της Γης'' γεννήθηκε το 2007 στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας, όταν δύο εκατομμύρια νοικοκυριά και επιχειρήσεις ύψωσαν τη φωνή τους ενάντια στην κλιματική αλλαγή, σβήνοντας τα φώτα για μία ώρα. Μόλις ένα χρόνο αργότερα, η Ώρα της Γης άγγιξε 50 εκατομμύρια πολίτες σε 35 χώρες ανά τον πλανήτη, δημιουργώντας ένα παγκόσμιο κίνημα υπέρ ενός βιώσιμου μέλλοντος.

Το 2009, εκατοντάδες εκατομμύρια πολιτών σε ολόκληρο τον πλανήτη συμμετείχαν στη μεγαλύτερη παγκόσμια συμμετοχική δράση ενάντια στην κλιματική αλλαγή. Περισσότερες από 4.000 πόλεις και 88 χώρες βρέθηκαν στον παλμό της Ώρας της Γης πέρυσι, με την Ελλάδα να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Εκτιμάται ότι περισσότερα από ένα εκατομμύριο νοικοκυριά σε ολόκληρη την Ελλάδα σκοτείνιασαν κατά την Ώρα της Γης, στέλνοντας ένα ''εκτυφλωτικό μήνυμα'' κατά της υπερθέρμανσης του πλανήτη.

Συνολικά 489 Δήμοι και κοινότητες, 1649 επιχειρήσεις, 845 σχολεία καθώς και 325 φορείς σε ολόκληρη τη χώρα συμμετείχαν στην Ώρα της Γης 2009. Σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΣΜΗΕ, κατά την έναρξη της Ώρας της Γης, σημειώθηκε πτώση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας κατά 500 MW, ποσότητα που είχε ως αποτέλεσμα την εξοικονόμηση 500 τόνων διοξειδίου του άνθρακα.

Οι ηγέτες των μεγάλων κρατών, στη Συνδιάσκεψη για το κλίμα στην Κοπεγχάγη, απογοήτευσαν τους πολίτες τους, η ανθρωπότητα όμως δεν σταματά τον αγώνα. Η ''Ώρα της Γης 2010'' δίνει φωνή και δύναμη πίσω στον πολίτη και στις τοπικές κοινωνίες.

Σας καλούμε να δώσετε και φέτος τη δική σας ταυτότητα στην παγκόσμια εκστρατεία: «Ώρα της Γης 2010» στις 27 Μαρτίου, στις 20:30μ.μ. και να πρωταγωνιστήσει η Ελλάδα, για ακόμη μία φορά στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής.

Η Ώρα της Γης διοργανώνεται από το διεθνές δίκτυο του W.W.F. Το WWF είναι ένα παγκόσμιο δίκτυο ανθρώπων, επιστημόνων, εθελοντών και πολιτών, που δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 100 χώρες.



English version
Earth Hour started in 2007 in Sydney, Australia when 2.2 million homes and businesses turned their lights off for one hour to make their stand against climate change.

Only a year later and Earth Hour had become a global sustainability movement with more than 50 million people across 35 countries participating. Global landmarks such as the Sydney Harbour Bridge, The CN Tower in Toronto, The Golden Gate Bridge in San Francisco and Rome’s Colosseum, all stood in darkness, as symbols of hope for a cause that grows more urgent by the hour.

In March 2009, hundreds of millions of people took part in the third Earth Hour. Over 4.000 cities in 88 countries officially switched off to pledge their support for the planet, making Earth Hour 2009 the world’s largest global climate change initiative.

Earth Hour 2010 takes place on Saturday 27 March at 8.30pm (local time) and is a global call to action to every individual, every business and every community throughout the world. It is a call to stand up, to take responsibility, to get involved and lead the way towards a sustainable future. Iconic buildings and landmarks from Europe to Asia to the Americas will stand in darkness. People across the world from all walks of life will turn off their lights and join together in celebration and contemplation of the one thing we all have in common – our planet.

Earth Hour is organized by W.W.F. With almost 5 million supporters and a global network in over 100 countries, it’s one of the world's largest and most respected independent conservation organizations.

60' - Ώρα της Γης / 60' Earth Hour


Πηγή: W.W.F.

Photo of the Day - Sri Lanka, Nuwara Eliya - Tea Plantations

© 2010 epirotica

Η Nuwara Eliya, η ''πόλη του φωτός", είναι η υψηλότερη πόλη στη Σρι Λάνκα. Βρίσκεται σε υψόμετρο 2.000 μ. πάνω από την θάλασσα και περιβάλλεται από πλούσιες φυτείες τσαγιού.
Κάποτε, τόπος ξεκούρασης και διασκέδασης των Ευρωπααίων ιδιοκτητών φυτειών, η πόλη εξακολουθεί να μοιάζει με αγγλική πόλη με πολλά κτίρια αγγλικού στυλ.

Η χώρα του Τσαγιού
Η Σρι Λάνκα είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς τσαγιού στον κόσμο. Από την εισαγωγή του τσαγιού στη Σρι Λάνκα, στα μέσα του 19ου αιώνα, η Nuwara Eliya υπήρξε η πρωτεύουσα της βιομηχανίας τσαγιού.

Για πολλά χιλιόμετρα, προσεγγίζοντας τη Νuwara Eliya, από οποιαδήποτε κατεύθυνση θα βρείτε στρέμματα και στρέμματα από φυτείες τσαγιού, στην πραγματικότητα, δεν είναι τίποτα άλλο εκτός από μεγάλα κτήματα τσαγιού. Υπάρχουν πολλά εργοστάσια ανοιχτά για τους επισκέπτες, που έχουν σημεία πώλησης τσαγιού.


English version
Sri Lanka, Nuwara Eliya - Tea Plantations
Nuwara Eliya, the "city of lights", is the highest town in Sri Lanka. Situated at around 2000m above sea level and surrounded by lush tea plantations.

Once a pleasure retreats of the European planters the town is still very much an English town with many English style buildings.

The Tea Country - Where the Finest Tea is Grown
Sri Lanka is one of the world's largest exporters of tea. Since the introduction of tea to Sri Lanka in mid 19th century, Nuwara Eliya has been the capital of the tea industry.

For many kilometres prior to reaching Nuwara Eliya from either direction you will find acres and acres of tea plantations, in-fact nothing but tea estates. There are many factories open for visitors which also have tea sales outlets.

7η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης



Στις 22 Απριλίου θα ανοίξει τις πύλες της η 7η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, την οποία διοργανώνουν το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, η HELEXPO και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκδοτών Βιβλιοπωλών.

Φέτος, τιμώμενη χώρα θα είναι η Κίνα και φιλοδοξία των διοργανωτών είναι να παρουσιάσουν το σύγχρονο πρόσωπο ενός αρχαίου πολιτισμού. Ο δυναμισμός της κινεζικής αγοράς που κατέχει τα παγκόσμια πρωτεία στην εκδοτική παραγωγή σε συνδυασμό με την πολύπτυχη πολιτιστική της ταυτότητα συνθέτουν έναν ξεχωριστό πόλο έλξης. Για τέσσερις ημέρες, οι επαγγελματίες και το βιβλιόφιλο κοινό θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τη λογοτεχνία μιας χώρας τόσο μακρινής και ταυτόχρονα οικείας, διαμέσου της παράλληλης ιστορικής συνέχειας των αρχαίων πολιτισμών.


Η Αρχαιότητα και Εμείς
''Η Αρχαιότητα και Εμείς'' είναι ο τίτλος της φετινής θεματικής ενότητας της Έκθεσης, η οποία είναι αφιερωμένη στη σύγχρονη οπτική μας προς τους αρχαίους πολιτισμούς.

Η έκθεση θα περιλαμβάνει βιβλία λογοτεχνίας, δοκίμια, λευκώματα, όλες τις εκδόσεις των Ελλήνων εκδοτών που ευρύτερα αφορούν τους αρχαίους πολιτισμούς, την ιστορία τους, τις παραδόσεις τους και τη συνέχειά τους μέσα στο χρόνο.

Το ενδιαφέρον του κοινού αναμένεται να προσελκύσουν ιδιαίτερα οι εκθέσεις, οι παρουσιάσεις βιβλίων, τα στρογγυλά τραπέζια και πολλές παράλληλες εκδηλώσεις που θα κάνουν την επίσκεψη στο περίπτερο της θεματικής μια πολύτιμη εμπειρία.
Το περιοδικό Αρχαιολογία και Τέχνες θα είναι χορηγός επικοινωνίας της θεματικής ενότητας, ενώ στο περίπτερο της ενότητας θα προβάλλονται ταινίες που έχουν βραβευθεί στο πλαίσιο της Διεθνούς Συνάντησης Αρχαιολογικής Ταινίας του Μεσογειακού Χώρου ΑΓΩΝ.

Πηγή: Αρχαιολογία

Τετάρτη 24 Μαρτίου 2010

Video Track of the Day - ''Radio Slave - Grindhouse (Dubfire Terror Planet Mix)''

Radio Slave - Grindhouse (Dubfire Terror Planet Mix)



Radio Slave Featuring Danton Eeprom - Grindhouse (Remixes)
Label: REKIDS
Catalog No.: REKIDS 027
Format: Vinyl, 12", 33 ⅓ RPM
Country: U.K.

''C’est la vie ! Vanités de Caravage à Damien Hirst'': Η Έκθεση που υμνεί τον θάνατο / Exhibition ''C’est la vie ! Vanités de Caravage à Damien Hirst''


Πομπηία, ψηφιδωτό memento mori
Pompei, memento mori mosaic

Σύμφωνα με κάποια ευρήματα ανασκαφών στην Ιεριχώ, η λατρεία των κρανίων έχει μια προϊστορία που φτάνει μέχρι την Νεολιθική Εποχή, ενώ οι Έλληνες της Ελληνιστικής Εποχής λέγεται ότι ήταν οι πρώτοι στον Δυτικό πολιτισμό που τόλμησαν να αναπαραστήσουν τον ανθρώπινο σκελετό για να εκφράσουν το δράμα του περάσματος του χρόνου.

Η επινόηση όμως του μοτίβου memento mori (το πορτρέτο του νεκρού συνοδεύει στο βάθος της εικόνας ένα ξεδοντιασμένο κρανίο) όπως και των ''Μακάβριων χορών'' ανήκει στην τελευταία περίοδο του Μεσαίωνα (14ος και 15ος αι.), στιγματισμένη από τις επιδημίες πανούκλας, τον Εκατονταετή Πόλεμο και τη νέα χριστιανική θεολογία του ''Δράματος της Αγωνίας''. Μια περίοδος που ολοκληρώνεται συμβολικά με την περίφημη τοιχογραφία του Μαζάτσιο (Masaccio), στην Santa Maria Novella της Φλωρεντίας στην Ιταλία. Ενας ξαπλωμένος στο φέρετρο του σκελετός, απευθύνεται στην ανθρωπότητα για να την προειδοποιήσει: ''Αυτό που είσαστε ήμουνα, κι αυτό που είμαι θα γίνετε κι εσείς''.


Το ''Μην ξεχνάς ότι θα πεθάνεις'' (memento mori!) που λένε ότι ψιθύριζε ο σκλάβος στο αυτί του Ρωμαίου στρατηγού, ενώ εκείνος γιόρταζε τον θρίαμβο των ανδρών του στη μάχη, ακούγεται σαν προειδοποίηση, αλλά ποιος θα αρνηθεί ότι η συνειδητοποίηση του εφήμερου της ύπαρξης μπορεί και να εντείνει την επιθυμία για μια σύντομη αλλά έντονη ζωή;

Η μακρά ιστορία της σχέσης των καλλιτεχνών με το επερχόμενο και αναπόφευκτο τοις πάσι τέλος, είναι σπαρμένη από γυαλιστερά κρανία και λευκούς σκελετούς, τουλίπες, κηροπήγια και λύχνους, ρολόγια και κλεψύδρες.

Μια ενδιαφέρουσα Έκθεση που εγκαινιάστηκε πρόσφατα στο Μουσείο Maillol (Musée Maillol) στο Παρίσι, με τίτλο ''Έτσι είναι η ζωή! Vanités από τον Καραβάτζιο στον Ντάμιεν Χιρστ'' (C'est la vie! - Vanités de Caravage à Damian Hirst), επιχειρεί να την εικονογραφήσει, προτείνοντας στο κοινό 150 έργα (πίνακες, γλυπτά, φωτογραφίες, κοσμήματα και άλλα αντικείμενα), με αποκλειστικό θέμα τις Vanitas, αυτό το ιδιαίτερο είδος «νεκρών φύσεων» που διαπραγματεύεται την αλληγορική αναπαράσταση της ματαιότητας της ζωής.

Από τους τεχνίτες των μωσαϊκών της Πομπηίας στους ζωγράφους των ''Μακάβριων χορών'' του Μεσαίωνα, κι από τον Καραβάτζιο στους υπερρεαλιστές, τους pop και τους σύγχρονους επιθετικούς νεο-pop καλλιτέχνες, κάθε γενιά δημιουργών έχει καταπιαστεί με τον ένα ή τον άλλο τρόπο με το ζήτημα της ματαιοδοξίας.

Εκθέσεις τέτοιου τύπου είναι συχνά μαθήματα ιστορίας της Τέχνης αλλά και της Ιστορίας. Μια μελαγχολική μπαρόκ αλληγορία του 17ου αιώνα, με θέμα τη ματαιότητα του πλούτου και της εξουσίας, του προμηθεϊκού πνεύματος που γεννάει εφευρέσεις και επιστημονικές ανακαλύψεις, δεν παραπέμπει στις ίδιες σκέψεις και συναισθήματα με τη μπρούτζινη ''Νεκροκεφαλή'' που πλάθει ο Picasso το 1943, την γυάλινη νεκρική μάσκα του Ινδού Subodh Gupta, με το φωτοστέφανο από τσίγκινα κατσαρολικά ή το προκλητικό κρανίο 8.601 διαμαντιών και 100 εκατ. δολαρίων του επίσης συγχρόνου μας Άγγλου Ντάμιεν Χιρστ (Damian Hirst), πλατινένια ρέπλικα του κρανίου ενός ανθρώπου που απεβίωσε τον 18ο αιώνα.


"A skeleton; half-length; set in an oval frame with hourglasses and skulls and bones"
From a series of six engravings of memento mori by the German artist Alexander Mair, 1605.
British Museum

English version
The Dina Vierny Foundation and the Musée Maillol in Paris present the exhibition ''C’est la vie ! Vanités de Caravage à Damien Hirst'' until 28 June.

The theme of vanitas, or the transient nature of life, has always been a source of inspiration for artists. ''From the mosaicists of Pompeii to the engravers of the medieval dances of death, from the vanitas painters of the 17th century to the surrealists of the 20th, from the exponents of Neo-Pop art to the agents provocateurs of the most recent art”.

Damien Hirst’s diamond-encrusted skull is accepted as a work of art and displayed everywhere! Exhibition presents 160 works and offers a unique tour beginning with contemporary art and going back in time through works that have rarely been exhibited or even been hidden away.



C'est la vie! - Vanités de Caravage à Damian Hirst
3 February - 28 June 2010

Fondation Dani Vierny-Musée Maillol
59-61 Rue de Grenelle
75007 Paris
Tel.:+33 (0)1 42 22 59 58
Musée Maillol official website
Sources: Kathimerini, France Guide

Emporiki Bank: Κάλυψη της αύξησης του Μετοχικού Κεφαλαίου


Η Ανώνυμη Τραπεζική Εταιρία ''ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ Α.Ε.'' (η «Τράπεζα») γνωστοποιεί προς τους κυρίους μετόχους ότι η αύξηση του Μετοχικού Κεφαλαίου της Τράπεζας με καταβολή μετρητών και δικαίωμα προτίμησης υπέρ παλαιών μετόχων, που αποφασίσθηκε από την Έκτακτη Γενική Συνέλευση των μετόχων της Τράπεζας την 14/12/2009 και πραγματοποιήθηκε από τις 04/03/2010 έως και τις 18/03/2010, καλύφθηκε κατά 92,95% με την καταβολή συνολικού ποσού ευρώ 919.627.793, που αντιστοιχεί σε 209.482.413 νέες κοινές, ονομαστικές μετοχές, ενώ 15.898.296 μετοχές έμειναν αδιάθετες.

Με την από 18/03/2010 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (Δ.Σ.) της Τράπεζας, οι ως άνω αδιάθετες μετοχές διατέθηκαν κατά την κρίση του στο βασικό μέτοχο της Τράπεζας, Crédit Agricole S.A. Το τελικό ποσοστό κάλυψης της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου ανέρχεται σε 100% το δε συνολικό ποσό των αντληθέντων κεφαλαίων σε ευρώ 989.421.312,51.

Κατόπιν των ανωτέρω, το Μετοχικό Κεφάλαιο της Τράπεζας θα αυξηθεί κατά ευρώ 225.380.709, με την έκδοση 225.380.709 νέων, κοινών, άυλων, ονομαστικών μετοχών, ονομαστικής αξίας ευρώ 1,00 και τιμή διάθεσης ευρώ 4,39 έκαστη. Η διαφορά μεταξύ της ονομαστικής αξίας των μετοχών και της τιμής διάθεσής τους ύψους ευρώ 764.040.603,51, άγεται σε πίστωση του λογαριασμού ''Διαφορά από την έκδοση μετοχών υπέρ το άρτιο''.

Οι νέες μετοχές, που προέκυψαν από την ως άνω αύξηση θα αποδοθούν στους δικαιούχους σε άυλη μορφή με πίστωση στη Μερίδα και το Λογαριασμό Αξιών στο ΣΑΤ, που έχει δηλωθεί από τους δικαιούχους.

Η ημερομηνία πίστωσης των νέων μετοχών στους λογαριασμούς των δικαιούχων και η έναρξη διαπραγμάτευσής τους στο Χ.Α. θα γνωστοποιηθούν με νεότερη ανακοίνωση της Τράπεζας.

 
Πηγή: Emporiki Bank

Επικίνδυνη η έκδοση Mozilla Firefox 3.2 / Mozilla Firefox releases security patch

H γερμανική κυβέρνηση εξέδωσε προειδοποίηση ότι οι χρήστες του Firefox κινδυνεύουν από πλευράς ασφάλειας. Το αρμόδιο κρατικό Ομοσπονδιακό Γραφείο Ασφάλειας Πληροφοριών (Bürger-CERT) που είχε προειδοποιήσει για τους κινδύνους που διέτρεχαν οι χρήστες του προγράμματος πλοήγησης της Microsoft τον Ιανουάριο, έκανε το ίδιο τώρα και για το πρόγραμμα της Mozilla.

Το αδύναμο σημείο, που επιβεβαιώθηκε και από τους δημιουργούς του Firefox, επιτρέπει στους χάκερς να εισβάλλουν στους υπολογιστές των ανυποψίαστων χρηστών και να τοποθετούν επικίνδυνα προγράμματα λογισμικού.

Μια νέα ενημέρωση ασφάλειας, η Firefox 3.6.2, κυκλοφόρησε νωρίτερα, αντί για το τέλος Μαρτίου. Η γερμανική υπηρεσία συστήνει στους χρήστες να σταματήσουν την χρήση του Firefox, μέχρι να εγκαταστήσουν την ενημέρωση ασφάλειας. Οι χρήστες δεν συνίσταται να χρησιμοποιούν ούτε κάποια έκδοση παλαιότερη από την 3.6 του Firefox.


English version
Mozilla has released Firefox 3.6.2 almost a week early after security issues were found in earlier versions.

Firefox 3.6.2 was originally due to launch at the end of March, but is available to download now from the Mozilla website. The security hole had led the German government to issue a warning about Firefox 3.6. The Federal Office for Information Security made a similar ruling on the safety of Internet Explorer in January. It warned that the Firefox vulnerability, confirmed by Firefox makers, could allow hackers to run malicious programs on users' computers.

Germany's official cyber-security response team, rger-CERT, had recommended that users stop using Firefox until the tested fix was released. It was a move remarkably similar to the January announcement, in which France followed suit just days later.

Fox swap?
The original Firefox vulnerability was confirmed by maker Mozilla last week on its security blog, when it promised that the next official release would address the issue. It is only the current version that is affected but, given that prior releases have different vulnerabilities, reverting to an older version of the browser is ill-advised.

Switching to a different browser may not be a good solution either, said Graham Cluley, senior technologist at security firm Sophos. "Switching your web browser willy-nilly as each new unpatched security hole is revealed could cause more problems than it's worth", he said.


- "What are you going to do when your replacement browser itself turns out to contain a vulnerability?
- "My advice is to only switch from Firefox if you really know what you are doing with the browser you're swapping to. If you stick with Firefox, apply the security update as soon as it's available''.

A Mozilla spokesperson said: "Last week we informed our users that the upcoming security release of Firefox 3.6.2 would include a fix for an exploit that was disclosed to us just over a week ago. Mozilla is aware of the Bürger-CERT recommendation to avoid using Firefox 3.6, and encourage users to download... Firefox 3.6.2".

Πηγές / Sources: Imerisia, B.B.C.

Το αρχαιότερο τεχνικό έργο στην Ελλάδα, στο Σπήλαιο της Θεόπετρας στην Καλαμπάκα


Το αρχαιότερο τεχνικό έργο στην Ελλάδα, πιθανόν μάλιστα και του κόσμου, βρίσκεται στο σπήλαιο της Θεόπετρας στην Καλαμπάκα και μετρά 23.000 έτη.

Πρόκειται για ένα πέτρινο τείχος που είχε κατασκευαστεί στην είσοδο του σπηλαίου περιορίζοντας έτσι το άνοιγμά της κατά τα 2/3. Η κατασκευή αυτή, λιθοσωρός για την ακρίβεια, μελετήθηκε και χρονολογήθηκε με τη μέθοδο της οπτικής φωταύγειας στο εργαστήριο αρχαιομετρίας του Κέντρου ''Δημόκριτος'', από όπου χθες παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα. Η ηλικία μάλιστα συμπίπτει απόλυτα με την ψυχρότερη περίοδο της τελευταίας παγετώδους εποχής υποδηλώνοντας ότι οι παλαιολιθικοί οικιστές του σπηλαίου είχαν κατασκευάσει αυτό το τείχος στην είσοδό του προκειμένου να προστατευθούν από το δριμύ ψύχος της εποχής.

Υπολείμματα φωτιάς, εργαλεία από πυριτόλιθο και χαλαζία, πρώιμα κοσμήματα από δόντια ελαφιού, λίθινα εργαλεία και κεραμική έχουν έρθει στο φως στο προϊστορικό σπήλαιο της Θεόπετρας κατά τις ανασκαφές που διεξάγει εδώ και 25 χρόνια η δρ.Νίνα Κυπαρίσση-Αποστολίκα, έφορος Παλαιοανθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας Νοτίου Ελλάδος του ΥΠ.ΠΟ. Οι ανθρώπινοι σκελετοί που έχουν βρεθεί είναι ελάχιστοι. Αντιθέτως, πολλά είναι τα οστά ζώων από όλες τις περιόδους χρήσης του σπηλαίου.

Ενδιαφέρον στοιχείο αποτελούν και τα ευρήματα της μεσολιθικής εποχής, που σχετίζονται με την κεραμική και την καλλιέργεια. Είναι καρποί (κριθάρι, σιτάρι, φακή) τόσο σε άγρια (παλαιολιθική εποχή) όσο και σε καλλιεργημένη μορφή, αποδεικνύοντας ότι οι άνθρωποι εκείνοι είχαν ανακαλύψει μόνοι τους την καλλιέργεια, η οποία ήρθε ως αποτέλεσμα προσπαθειών χιλιετιών και ίσως όχι από τη μετάδοση εμπειριών λόγω των μετακινήσεων πληθυσμών από τη Μέση Ανατολή.


Το σπήλαιο της Θεόπετρας αποτελείται από μία κύρια αίθουσα 24x30 μέτρων με μικρές κόγχες στην περιφέρεια, ενώ η είσοδός του είναι αψιδωτή. Ο σχηματισμός του τοποθετείται στην ανώτερη κρητιδική περίοδο, δηλαδή 137 ως 65 εκατομμύρια χρόνια πίσω. Ουδείς γνώριζε πάντως τη σημασία του ως τη στιγμή που άρχισε η ανασκαφή, οπότε και σταμάτησε να χρησιμοποιείται για τον σταβλισμό ζώων.
''Είναι η μόνη προϊστορική θέση του ελληνικού χώρου με ακολουθία επιχώσεων από την ανώτερη και μέση παλαιολιθική εποχή, τη μεσολιθική και τη νεολιθική, γεγονός που αποδεικνύει τη συνέχεια του πολιτισμού στον ελλαδικό χώρο πολύ πριν από τη νεολιθική εποχή'', λέει η ανασκαφέας, τονίζοντας τη σημασία του σπηλαίου για ολόκληρο τον ευρωπαϊκό χώρο. Σήμερα εξάλλου το σπήλαιο είναι επισκέψιμο για το κοινό.

Η χρονολόγηση πραγματοποιήθηκε από την ερευνητική ομάδα του κ.Ν.Ζαχαριά, επίκουρου καθηγητή του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, και του δρ.Ι.Μπασιάκου, διευθυντή Ερευνών του Ε.ΚΕ.Φ.Ε. ''Δημόκριτος''.

Αναζητώντας τον ''Έλληνα'' Νεάντερταλ
Ανθρώπινα αποτυπώματα, πιθανότατα τεσσάρων παιδιών, το ένα γυμνό και τα άλλα καλυμμένα, έχουν αποκαλυφθεί στα βαθύτερα στρώματα του σπηλαίου, όπου τα κατάλοιπα φωτιάς χρονολογήθηκαν με τη μέθοδο του Άνθρακα 14 περίπου στο 45000 π.Χ. Τα αποτυπώματα είναι στη σειρά, το ένα πίσω από το άλλο, και η μελέτη τους μπορεί να οδηγήσει στην αναζήτηση της ύπαρξης του προγενέστερου ανθρώπινου τύπου, και συγκεκριμένα του Homo Sapiens Νeanderthalensis.

Να σημειωθεί ότι η παρουσία αυτού του ανθρώπου στην Ευρώπη τοποθετείται πριν από 40.000 χρόνια, χρονολογία που ταιριάζει με τις ηλικίες της Θεόπετρας. Ειναι η εποχή πάντως κατά κατά την οποία έγινε η μετάβαση στον σύγχρονο τύπο ανθρώπου, τον Homo Sapiens Sapiens.

Σε περίπτωση λοιπόν που αποκαλυφθεί στη Θεόπετρα ένας ανθρώπινος σκελετός που να αντιστοιχεί σε αυτές τις ηλικίες, τότε μπορεί να επιβεβαιωθεί αν εκείνη την εποχή υπήρχε ή όχι ο άνθρωπος Neanderthal και στον ελλαδικό χώρο.

Πηγή: Το Βήμα

Δευτέρα 22 Μαρτίου 2010

Ανθρωποειδή 1 εκατομμυρίου ετών / Million-Year History "Hobbits"

Ήταν ξεκάθαρο έως τώρα για τους επιστήμονες ότι στο νησί Φλόρες (Flores) της Ινδονησίας ζούσαν μικροσκοπικά ανθρωποειδή όντα, ενώ παράλληλα το είχαν εποικήσει και άλλα ανθρωπόμορφα πλάσματα.

Αυτό που ανακάλυψαν τώρα, αφού μελέτησαν νέα λίθινα εργαλεία που ανακαλύφθηκαν κάτω από στρώματα ηφαιστειακής τέφρας, είναι ότι η παρουσία των φυλών του Φλόρες χρονολογείται τουλάχιστον πριν από ένα εκατομμύριο χρόνια, δηλαδή 120.000 χρόνια νωρίτερα απ’ ό,τι υποστήριζαν έως τώρα.

Σύμφωνα με την ομάδα επιστημόνων, τα νέα ευρήματα γεννούν μια νέα διάσταση στην κατανόηση της ιστορίας του Φλόρες.

Ο αρχαιολόγος Άνταμ Μπραμ (Adam Brumm) είπε στο BBC ότι η τοποθεσία και οι συνθήκες συντήρησης των εργαλείων δηλώνουν ότι η κατοχή του νησιού από ανθρώπους είναι πιθανό να εκτείνεται στο παρελθόν. ''Αυτό που είναι στ’ αλήθεια συναρπαστικό είναι ότι δεν έχουμε ιδέα πόσο καιρό βρίσκονταν τα ανθρωποειδή στο Φλόρες''.

Κρανία και οστά των ανθρωποειδών Χόμο Φλορεσιένσις (Homo Floresiensis), που παρομοιάζουν με χόμπιτ, εντοπίστηκαν πριν από πέντε χρόνια. Η ανακάλυψη των μικροσκοπικών λειψάνων προκάλεσε μεγάλη αίσθηση, γιατί φανέρωνε ότι ένα διαφορετικό είδος ανθρώπου συνυπήρχε παράλληλα με το είδος μας πριν από μόλις 18.000 χρόνια.

Κάποιοι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι αυτό το πλάσμα προήλθε από τον μεγαλύτερο σε μέγεθος Χόμο Ερέκτους (Homo Erectus), αλλά απομονώθηκε και έτσι με τον καιρό συρρικνώθηκε.

Πρωτόγονα
Κάποιοι άλλοι, όμως, διαφωνούν υποστηρίζοντας ότι το σχήμα των άκρων τους είναι πιο πρωτόγονο από αυτά του Ερέκτους.

Πάντως, οι επιστήμονες δεν μπορούν να αποφανθούν με βεβαιότητα για το ποιος χρησιμοποιούσε τα νέα εργαλεία που εντοπίστηκαν, περισσότερα από 40 εγχειρίδια που πιθανότητα χρησιμοποιούνταν, ανάμεσα σε άλλα, στο κόψιμο του κρέατος.

Το μόνο συμπέρασμα που προς το παρόν καταλήγουν είναι ότι οι άνθρωποι ζούσαν παράλληλα με τα ζώα για τουλάχιστον 120.000 χρόνια.

Θεωρία
Αν αποδειχτεί ότι ο Χόμο Φλορεσιένσις προήλθε από αρχαϊκά πλάσματα που άφησαν την Αφρική και μετανάστευσαν στην Ασία πριν από τον Χόμο Ερέκτους, τότε ''τα ευρήματα θα ανοίξουν την πόρτα προς αυτήν την επίμαχη θεωρία''.


English version
Newfound stone tools suggest the evolutionary history of the "hobbits" on the Indonesian island of Flores stretches back a million years, a new study says—200,000 years longer than previously thought.

The hobbit mystery was sparked by the 2004 discovery of bones on Flores that belonged to a three-foot-tall (one-meter-tall), 55-pound (25-kilogram) female with a grapefruit-size brain. The tiny, hobbit-like creature, controversially dubbed a new human species, Homo floresiensis, persisted on the remote island until about 18,000 years ago, even as "modern" humans spread around the world, experts say.

Found in million-year-old volcanic sediments, the newly discovered tools are "simple sharp-edged flakes" like those found at nearby sites on Flores, sites dated to later time periods but also associated with hobbits and their ancestors, said study co-leader Adam Brumm, an archaeologist at the University of Wollongong in Australia, via e-mail.

The finding implies that a culture of stone tool wielding ancient humans, with origins in Africa, survived on the island for much longer than previously believed, according to the new research, published online today by the journal Nature. "That's exciting", because it suggests that by a million years ago, early humans had covered more ground on their exodus from Africa than previously thought, said paleontologist Chris Stringer of the Natural History Museum of London, who wasn't involved in the new study.

Hobbit Ancestors off the Hook?
The stone-and-bone record had suggested that the hobbits' ancestors, perhaps upright-walking-but-small-brained Homo erectus, left Africa about 1.5 million years ago and reached Flores by 880,000 years ago.
Once there, it's been thought, the hobbit ancestors quickly hunted a pygmy elephant species and a giant tortoise species to extinction.

The date of the newly discovered stone tools, though, suggests elephant and tortoise died off a hundred thousand years after Flores's colonization, indicating that the early Flores colonizers' role in the extinction "must have been minimal", study co-leader Brumm said.
What's more, these early colonizers could have been more primitive than H. erectus, "that is our working hypothesis", he added.

When the bones of the hobbit were first reported in 2004, the discovery team suggested they belonged to a unique species, Homo floresiensis, that had descended from Homo erectus.
Since then, scientists studying the hobbit bones have found features in the wrist, feet, skull, jaw, brain and shoulders that suggest the little creature descended from something more primitive.
"I think that's looking increasingly likely from its anatomy", said the Natural History Museum's Stringer.

Hobbit Findings Questioned
Not everyone is ready to accept the new date. "I have no problem with hominins", human ancestors, "being on Flores at 1.2 million years ago,"anthropologist James Phillips said. "After all, they were on Java by around 750,000 [years ago]".

But the fact that the implements were found in million-year-old volcanic sediments doesn't guarantee the artifacts are a million years old, said Phillips, an emeritus professor with the University of Illinois at Chicago, said via email. "There are many ways" - such as water-driven processes - "in which artifacts can move through sediments", Phillips said.

He's also dismayed that the new study assumes that stone-tool technology changed little on Flores for more than a million years. "Everywhere else on Earth, change was slow but always—and I emphasize always—occurred".

Controversy is nothing new in hobbit science, with many experts still at odds over whether Homo floresiensis is a separate species at all.


Πηγές / Sources: Ethnos, National Geographic
Photos: Nature

Νέο Ελληνικό Μουσείο στη Greektown του Σικάγο / New Hellenic Museum in Chicago Greektown


Η ιστορία των Ελλήνων, από την αρχαία Ελλάδα ως τα μεταναστευτικά ταξίδια τους στην Αμερική, θα βρει καινούργια στέγη στο νέο ελληνικό μουσείο που θα ανοίξει τις πύλες του στο Σικάγο των Η.Π.Α. το 2011.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας ''Chicago Tribune'', το νέο μουσείο θα αντικαταστήσει το ήδη υπάρχον, Ελληνικό Μουσείο και Πολιτιστικό Κέντρο του Σικάγου (Hellenic Museum and Cultural Center), που ιδρύθηκε το 1983 και το οποίο έχει περιορισμένο χώρο.

Χιλιάδες αντικείμενα, από αρχαία αγγεία έως και ρούχα από τους πρώτους Ελληνες μετανάστες που έφτασαν στο Σικάγο για να στήσουν εκεί τη νέα τους ζωή, θα φιλοξενηθούν στο νέο κτίριο, στη συμβολή των οδών Halsted και Van Buren, σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Σταυριανό. ''Κατά τη δική μου οπτική, είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε ένα μουσείο, που θα «αγκαλιάζει» το παρελθόν, θα ανταποκρίνεται στο παρόν και θα αναζητά ένα νέο μέλλον'', ανέφερε ο κ.Σταυριανός.

Οι εκατόν ογδόντα ιστορίες και αφηγήσεις Ελληνοαμερικανών που φιλοξενούνται στο Ελληνικό Μουσείο, αποτελούν σημαντικό μέρος τόσο της ιστορίας της πόλης του Σικάγο όσο και της ιστορίας των Ελλήνων μεταναστών. Το μουσείο αναμένεται να δώσει νέα πνοή στην περιοχή και να λειτουργήσει ως ''τονωτική ένεση'' για την ελληνική κοινότητα, που δοκιμάστηκε από μια πυρκαγιά, τον περασμένο μήνα, που είχε ως αποτέλεσμα να καταστραφούν διάφορες επιχειρήσεις, με μακρά παρουσία και ιστορία.

Αξιωματούχοι του μουσείου έχουν συγκεντρώσει το ποσό των δέκα εκατομμυρίων δολαρίων (τελικός στόχος είναι το ποσό των 25 εκατομμυρίων δολαρίων) για την οικοδόμηση του νέου κτιρίου, ενώ ο Δήμος του Σικάγο χορήγησε το ποσό των 3,5 εκ. δολαρίων προκειμένου να αγοραστεί η γη, όπου θα ανεγερθεί.

Σύμφωνα με την εκτελεστική διευθύντρια του μουσείου, Στεφανία Βλαχάκη, ανάμεσα στους στόχους του νέου μουσείου είναι ο εμπλουτισμός της συλλογής, η πρόσληψη περισσότερων φυλάκων, αλλά και η εγκατάσταση των κατάλληλων κλιματιστικών συστημάτων για την προστασία των αρχαίων και νεότερων εκθεμάτων.


English version
The Greektown community, still reeling from a fire last month that destroyed a number of longtime businesses, is encouraged by construction activity on the site where a new National Hellenic Museum will rise and serve as a gateway to the area.

Plans for the museum have been under way for nearly a decade, but the last of 24 caissons for the three-story 40,000 square-foot structure on the northeast corner of Halsted and Van Buren streets only went in last week. The foundation is expected to be poured next month and the facility should open in fall 2011.

It will house 180 oral histories of Greek-Americans and thousands of artifacts ranging from pottery crafted before Christ to clothing worn by the first Greek immigrants to Chicago.

"It will bring a presence back to Greektown after the tragic loss of those three businesses", said Aristotle Halikias, President of the museum's board of directors. "It's been a long wait. People are anxious. Now there is a resurgence of energy and desire for the museum because they're going to see an actual building going up".

The museum, formerly the Hellenic Museum and Cultural Center, was founded in 1983 to promote appreciation for the rich cultural traditions of ancient and contemporary Greece. Since 2004, it has been operating out of the fourth floor of 801 W. Adams St., in the same building that houses the Greek Islands restaurant. Officials announced the new name last August along with a redefined statement of purpose, "Connecting Generations".

It will be a "one-of-a-kind" museum, said Executive Director Stephanie Vlahakis, who expects to expand the collection once there is more space and funds to hire guards and install industry-standard climate control for antiquities and other objects. The current 10,000 square-foot space is inadequate, but the not-for-profit facility still attracts 10,000 visitors each year, she said.

Museum officials have raised $10 million toward a target goal of $25 million to construct the building and establish an endowment to sustain operations. The city of Chicago gave the museum $3.5 million in Tax Increment Financing (TIF) funds in 2001 to buy the land at 333 S. Halsted St., formerly occupied by the Turek hardware store, which was demolished.

The new museum would be "a wonderfully exciting addition to the city's cultural landscape", said Chicago Department of Cultural Affairs Commissioner Lois Weisberg. "Our ethnic museums are civic treasures. They're precious records of the hopes, struggles and accomplishments that define our communities and ultimately bind them together. The Greek community has worked long and hard to make this dream of a new museum come true", she said.

While some in the community have been skeptical that a new museum would ever be built, Halikias said there was an "arduous" regulatory process.

"It requires a great deal of perseverance and tenacity to get through (a project) like this, especially for a museum that has its own idiosyncrasies and requirements from assembly and curation standpoints", Halikias said. Now that construction is on a fast track, he said "We've had individuals who have come out of the woodwork to make substantial financial and archival donations of family (artifacts)".

The new site offers unique opportunities, said architect Demetri Stavrianos, who designed the proposed building. "It has exposure on three sides, which in Chicago, unless you're over 50 stories, just doesn't happen", he said. "It gives an opportunity to have three distinct faces of architecture, one that faces south, one that faces Halsted, which is the ceremonial street in Greektown, and one that faces toward the city. From my perspective, it is important to create a museum that embraces the past, responds to the present and also seeks out a new future. As Greeks, we have a responsibility to pioneer things. We always feel the need to push and advance. It is important to me from a building standpoint to push technology and science and art to try and bridge a gap between the old and the new", Stavrianos said.

A feature of the new building, he said, will be a dramatic east-west staircase sky lit from above that symbolizes the Greek-American immigrant experience "of looking back and forth" between the old and the new country. The staircase, he said will contain material, either wood or stone, from Greece.

The first floor, designed with a glass facade to integrate the museum's interior with the neighborhood, will feature an approximately 6,000 square-foot multi-purpose space for high-profile exhibitions, as well as a gift store and special events hall. The second floor will contain several galleries that will tell the Greek story from ancient Greek history to the Greek-American immigrant experience, to spotlighting contemporary contributions to Greek culture and art.

The third floor will contain the Frank S. Kamberos Oral History Center. The interactive digital archive, dubbed Homer, contains 180 firsthand accounts of Greek-Americans. It was designed for the museum by local architectural design collaborative Sand_Box.

"Preserving these stories is the heart and soul of the (museum)", Vlahakis said.

The museum also has 7,000 artifacts spanning ceramic pottery from 1400 B.C. to the wardrobe of the first Greek woman to emigrate from Greece to Chicago in the late 1800s to wrestling shorts worn by "The Golden Greek" Jim Londos.

Curator Betheny Fleming, who previously was director of collections and exhibitions at the Illinois Holocaust Museum, said "So many of the foundational elements of western civilization were built in ancient Greece. The challenge is to build on that and connect all of these stories into a cohesive experience for visitors".

One new exhibit under development, she said, will take its inspiration from Homer's "The Odyssey" and "The lliad", to explore how these seminal texts have informed modern storytelling from the Coen brothers' "O Brother, Where Art Thou?" to the raps of Tupac Shakur, to social networking. The catchy working title: "Homer, Hip-Hop, and the Art of Storytelling".

The museum, she said, is visited by 4,000 schoolchildren annually, and will feature kid-friendly exhibits, such as "Gods, Myths and Mortals," which is currently at the New York Children's Museum in Manhattan.


National Hellenic Museum
801 W. Adams Street, Suite 400
Chicago, IL 60607
T: 312.655.1234
F: 312.655.1221
www.nationalhellenicmuseum.org
Πηγές / Sources: Ethnos, Chicago Tribune

Αναστηλώνεται το αρχαίο Φρούριο των Αιγοσθένων



Το σπουδαιότερο και καλύτερα διατηρούμενο αρχαίο κάστρο, το φρούριο των Αιγοσθένων (στο Πόρτο Γερμενό Αττικής), θα αναστηλωθεί με απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου. 

Ο εντυπωσιακός, ύψους 18μ., πύργος ενός από τα σημαντικότερα φρούρια της Κλασικής Αθήνας, του Φρουρίου των Αιγοσθένων, που χτίστηκε από Αθηναίους και Μεγαρείς για την αντιμετώπιση του θηβαϊκού κινδύνου, πρόκειται όχι απλώς να αναστηλωθεί και να αποκτήσει την αρχική του όψη, αλλά και να γίνει επισκέψιμος.

Ο ολόλιθος νοτιοανατολικός πύργος, που όταν χτίστηκε το 343 π.Χ. διέθετε παράθυρα, αέτωμα και ξύλινη δίριχτη στέγη, θα αποκατασταθεί πλήρως καθώς σώζεται το 85% του αρχαίου υλικού, ενώ σύντομα πρόκειται να αποκατασταθεί και ο γειτονικός βορειοανατολικός πύργος του μνημείου, που θεωρείται το καλύτερα διατηρούμενο αρχαίο κάστρο.

Η ανάγκη για την επέμβαση στο μνημείο, το οποίο πολλοί θεωρούν μεσαιωνικό διότι λειτούργησε εκεί βυζαντινό μοναστήρι, κρίνεται επείγουσα, καθώς ναι μεν στέκει στην αυθεντική του μορφή επί 2.300 χρόνια, ο σεισμός του 1981 όμως το πλήγωσε βαριά, με αποτέλεσμα όχι μόνο να χάσει το αέτωμά του, αλλά και από τους 754 λίθους που σώζονταν ώς τότε (ποσοστό 91%, από τους 826 που το αποτελούσαν αρχικά) σήμερα να έχει 698 και να παρουσιάζει έντονες παραμορφώσεις και σημαντικές αλλοιώσεις, που το απειλούν με κατάρρευση.

Πηγή: Τα Νέα

Tο πρώτο τρισδιάστατο (3D) τηλεοπτικό κανάλι της Ευρώπης / Europe’s first 3D Channel



Το βρετανικό δορυφορικό δίκτυο Sky ανακοίνωσε ότι στις 3 Απριλίου θα λανσάρει στη Βρετανία το πρώτο τρισδιάστατο τηλεοπτικό κανάλι της Ευρώπης. Η αρχή θα γίνει με έναν ποδοσφαιρικό αγώνα της F.A. Premier League ανάμεσα στη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και την Τσέλσι.

Δεδομένου ότι οι τηλεοπτικοί δέκτες 3D για ιδιώτες δεν έχουν φτάσει ακόμα στην αγορά, το παιχνίδι θα μεταδοθεί μόνο σε 1.000 βρετανικές παμπ που έχουν εγγραφεί συνδρομητές και έχουν αποκτήσει τον αντίστοιχο επαγγελματικό εξοπλισμό, συμπεριλαμβανομένων των ειδικών γυαλιών που απαιτεί η νέα τεχνολογία.

Τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του, το Sky 3D θα περιοριστεί σε αθλητικούς αγώνες, αργότερα όμως θα εμπλουτίσει το πρόγραμμά του με ταινίες, ντοκιμαντέρ και ψυχαγωγικές εκπομπές.

Αργότερα φέτος, όταν θα έχουν φτάσει στα καταστήματα τα πρώτα μοντέλα 3D τηλεοράσεων (Sony, Samsung, LG και Panasonic), το Sky 3D θα παρέχεται δωρεάν στους συνδρομητές της υπηρεσίας υψηλής ευκρίνειας του Sky.

Η πρώτη μεγάλη δοκιμή του Sky 3D έγινε τον Ιανουάριο με τη μετάδοση ενός ποδοσφαιρικού αγώνα σε εννέα βρετανικές παμπ.


English version
Over a thousand pubs and clubs across the UK and Ireland have already signed up for the Sky 3D service, invested in 3D-ready TV sets in a deal brokered by Sky with set manufacturer LG and will be showing the live match next month.
The launch of the channel, which is Europe’s first dedicated 3D channel, on Sky’s Electronic Programme Guide, will mean that Sky customers who have a 3D TV set, will also be able to access the channel in their homes from next month. The channel is compatible with Sony, Samsung, LG and Panasonic 3D sets.
Initially the 3D channel will only show a further five F.A. Premier League football matches before the end of the current season (May 9), which have yet to be announced, and the rest of the airtime will be taken up by promotional snippets from the best of Sky’s 3D content, which will become available on an unconfirmed date during the second half of the year. When the channel does roll out fully into homes, it will offer a range of movies, sport, documentaries, entertainment and arts content, which have all been specially shot in 3D.

The channel will actually appear on the Sky menu before April 3 and customers with 3D TV sets and the right package can contact Sky during this period to access the preview content.

Πηγές / Sources: In, Telegraph

Παναθηναϊκός Α.Ο. - Ολυμπιακός Σ.Φ.Π. 0-1: Μεγάλη Νίκη στο Ο.Α.Κ.Α.



Στο ''καμίνι'' του Ο.Α.Κ.Α., ο Πρωταθλητής δεν δείλιασε. Ο Ολυμπιακός Σ.Φ.Π. θριάμβευσε με 0-1 επί του Παναθηναϊκού Α.Ο. χθες, στο ντέρμπι της 27ης αγωνιστικής της Super League με σκόρερ τον Derbyshire στο 67'.

Οι ''ερυθρόλευκοι'' άντεξαν στο πρώτο ημίχρονο, όταν ο Παναθηναϊκός Α.Ο. ήταν κυρίαρχος και έχασε πολλές μεγάλες ευκαιρίες και ''χτύπησαν'' στο τελευταίο 25λεπτο με το γκολ του Derbyshire. Οι ''πράσινοι'' έχασαν ευκαιρίες, είχαν δύο δοκάρια (30' Σαλπιγγίδης, 71' Cissé), αλλά στο τέλος ο Ολυμπιακός Σ.Φ.Π., που είχε και αυτός δοκάρι με τον Μήτρογλου στο 83' μπορούσε να φτάσει σε μεγαλύτερο σκορ. Επεισοδιακός ο αγώνας με πολλά αντικείμενα προς τους παίκτες των πρωταθλητών, δύο μικρές διακοπές σε προσπάθειες εκτέλεσης κόρνερ και αρκετά νεύρα μεταξύ των παικτών.


Ο Παναθηναϊκός Α.Ο. ήταν κυρίαρχος στο πρώτο ημίχρονο. Είχε εξαρχής την κατοχή και την πρωτοβουλία και ιδίως μετά το 20’ επέβαλε πλήρως το ρυθμό του, με άξονες από αριστερά τον κεφάτο Leto και τον Simão να δεσπόζει στο κέντρο, ανακόπτοντας κάθε ενέργεια του Ολυμπιακού Σ.Φ.Π. Οι γηπεδούχοι είχαν ήδη απειλήσει από νωρίς (2' Κατσουράνης, 15' Βύντρα) και έχασαν τέσσερις μεγάλες ευκαιρίες μέχρι το ημίχρονο, με τους Cissé στο 28', Βύντρα στο 31', Gilberto Silva στο 34' να αγγίζουν το 1-0 και τον Σαλπιγγίδη να σημαδεύει το οριζόντιο δοκάρι της εστίας του Νικοπολίδη στο 30'.

Στο ίδιο διάστημα ο Ολυμπιακός Σ.Φ.Π. ήταν περισσότερο παθητικός, έχοντας απειλήσει στο 6' με τον Τοροσίδη και με μοναδική αξιοσημείωτη επιθετική ενέργεια τη σέντρα-σουτ του Dátolo στο 38'. Ο Μήτρογλου ήταν κλεισμένος, ενώ LuaLua και Dátolo δεν απειλούσαν, όπως από την άλλη πλευρά και ο Cissé που ήταν καλά κλεισμένος.


Ο Ολυμπιακός Σ.Φ.Π. ξεκίνησε το β' ημίχρονο χωρίς τον Mellberg, που έδωσε λόγω τραυματισμού τη θέση του στον Żewłakow, με τον Bandović να ολοκληρώνει μόλις στο 63' τις αλλαγές του, βάζοντας και τους Derbyshire (αντί Γιάννη Παπαδόπουλου) και  Óscar González (αντί Dátolo). Το ''ερυθρόλευκο'' σύστημα ήταν 4-4-2 πλέον, την ώρα που η πρωτοβουλία του Παναθηναϊκού Α.Ο. είχε εξασθενήσει.

Ένα τρίλεπτο ξέσπασμα έφερε τις ευκαιρίες των Gilberto Silva στο 60', Leto στο 61' και Βύντρα στο 63', με τον Ολυμπιακό Σ.Φ.Π., που είχε πιο επιθετικές τάσεις σε σχέση με το πρώτο 45λεπτο να απειλεί με τον Μήτρογλου στο 65' και  να φτάνει στο γκολ με τον Derbyshire στο 67'.


Ο Νιόπλιας έριξε στο ματς Νίνη και Rukavina (αντί των Simão και Καραγκούνη), ο Παναθηναϊκός Α.Ο. πίεσε και το ματς απέκτησε τρελό ρυθμό. Οι ''πράσινοι'' είχαν δοκάρι με τον Cissé στο 71' αλλά και πολλά κενά στην άμυνα, με τους πρωταθλητές να έχουν αυτοί δύο μεγάλες ευκαιρίες (κυρίως στις αντεπιθέσεις) με Óscar González στο 81' και Derbyshire στο 73', με κορυφαία το δοκάρι του Μήτρογλου στο 83'.

Οι τελευταίες προσπάθειες του ''τριφυλλιού'' δεν είχαν αποτέλεσμα και η μεγάλη ''ερυθρόλευκη'' νίκη ήταν γεγονός, που θα μπορούσε να είναι με 0-2 στο τετ-α-τετ του LuaLua στις καθυστερήσεις.


Παναθηναϊκός Α.Ο. - Ολυμπιακός Σ.Φ.Π.     0-1 (0-0)
67' Derbyshire.

Παναθηναϊκός Α.Ο. (Νίκος Νιόπλιας): Τζόρβας, Σεϊταρίδης (67' 'Gabriel'-Gabriel Rodrigues dos Santos), Βύντρα, Kanté, Κατσουράνης, 'Simão'-Simão Mate Junior (70' Νίνης), Gilberto Silva, Καραγκούνης (80' Rukavina), Leto, Σαλπιγγίδης, Cissé.

Ολυμπιακός Σ.Φ.Π. (Božidar Bandović): Νικοπολίδης, Παπαδόπουλος Αβρ., Mellberg (46' Żewłakow), Raúl Bravo, Τοροσίδης, Στολτίδης, Μαρέσκα, Παπαδόπουλος Ι. (55' Derbyshire), LuaLua, Dátolo (63' Óscar González), Μήτρογλου.



Ιστορία των αναμετρήσεων - Πρωτάθλημα Ελλάδας
Παναθηναϊκός Α.Ο. - Ολυμπιακός Σ.Φ.Π.

Πανελλήνια Πρωταθλήματα
1929-30 8-2
1930-31 2-3
1931-32 2-1
1932-33 3-0
1933-34 0-1
1934-35 1-0
1935-36 4-1
1936-37 0-1
1938-39 0-3
1939-40 1-1
1948-49 3-2
1952-53 0-0
1953-54 1-1
1954-55 1-2
1955-56 1-2
1956-57 1-0
1957-58 1-1
1958-59 1-2
Α' Εθνική
1959-60 0-0
1960-61 1-0
1961-62 1-1
1962-63 2-0
1963-64 1-1
1964-65 1-1
1965-66 1-1
1966-67 0-1
1967-68 1-0
1968-69 0-0
1969-70 0-0
1970-71 2-2
1971-72 3-2
1972-73 0-1
1973-74 1-1
1974-75 1-1
1975-76 0-0
1976-77 2-0
1977-78 1-0
1978-79 2-3
1979-80 2-0
1980-81 0-1
1981-82 1-1
1982-83 0-1
1983-84 0-0
1984-85 1-1
1985-86 1-2
1986-87 1-1
1987-88 1-1
1988-89 2-1
1989-90 2-2
1990-91 0-1
1991-92 3-0
1992-93 2-3
1993-94 1-2
1994-95 1-1
1995-96 1-0
1996-97 0-2
1997-98 0-2
1998-99 2-4
1999-00 2-0
2000-01 0-0
2001-02 1-1
2002-03 3-2
2003-04 1-1
2004-05 1-0
2005-06 0-2
Super League
2006-07 1-0
2007-08 0-0
2008-09 0-0
2009-10 0-1

Σε επίπεδο Πανελληνίων Πρωταθλημάτων, έχουν αναμετρηθεί 18 φορές με γηπεδούχο τον Παναθηναϊκό Α.Ο.
18 αγώνες
7 νίκες Παναθηναϊκός Α.Ο.
4 ισοπαλίες
7 νίκες Ολυμπιακός Σ.Φ.Π.
τέρματα 30-23.

Σε επίπεδο Α' Εθνικής και Super League, προχθές αναμετρήθηκαν για 51η φορά με γηπεδούχο τον Παναθηναϊκό Α.Ο.
51 αγώνες
14 νίκες Παναθηναϊκός Α.Ο.
23 ισοπαλίες
14 νίκες Ολυμπιακός Σ.Φ.Π.
τέρματα 50-48.

Σύνολο:
69 αγώνες
21 νίκες Παναθηναϊκός Α.Ο.
27 ισοπαλίες
21 νίκες Ολυμπιακός Σ.Φ.Π.
τέρματα 80-71.

Photos: InTime
Subscribe to updates