Τετάρτη, 17 Φεβρουαρίου 2010

''Το ελληνικό τραγούδι από το 1821 έως τη δεκαετία του 1950'' / ''The Greek Song from 1821 to the 1950s''



Μία σημαντική μελέτη για την ιστορία του ελληνικού τραγουδιού από τις εκδόσεις της Εμπορικής Τράπεζας. Το βιβλίο παρουσίασαν προσωπικότητες των Τεχνών και Γραμμάτων.

Η Εμπορική Τράπεζα συνεχίζει την πολυετή εκδοτική της δραστηριότητα, με μία σπάνια έκδοση αφιερωμένη στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Το βιβλίο με τίτλο ''Το ελληνικό τραγούδι από το 1821 έως τη δεκαετία του 1950'', καρπός πολύχρονης έρευνας του διακεκριμένου εθνομουσικολόγου και Kαθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών Λάμπρου Λιάβα, παρουσίασαν σημαντικές προσωπικότητες της πνευματικής και καλλιτεχνικής ζωής, σε ειδική εκδήλωση που οργάνωσε η Εμπορική Τράπεζα στο Μουσείο Μπενάκη.

Το βιβλίο πραγματεύεται την πορεία και εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού σε σχέση με τα ιστορικά γεγονότα και τις κοινωνικές συνθήκες κάθε εποχής, από την περίοδο της Εθνεγερσίας και της ίδρυσης του νεώτερου ελληνικού κράτους μέχρι και το πρώτο μισό του 20ού αιώνα. Η μελέτη του Λάμπρου Λιάβα αναδεικνύει τα επιμέρους μουσικά είδη και τους δημιουργούς τους και ταξιδεύει τον αναγνώστη με λόγο μεστό και τεκμηριωμένο στα μουσικά μονοπάτια της νεώτερης ελληνικής ιστορίας. Η έκδοση στηρίζεται σε σπάνιες αρχειακές πηγές και πλούσιο εικονογραφικό υλικό που προέρχεται κατά κύριο λόγο από το Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο, καθώς και από άλλα ιδιωτικά και δημόσια αρχεία-μουσεία.

Κατά το χαιρετισμό του στην εκδήλωση, ο Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Εμπορικής Τράπεζας, Alain Strub, συνεχάρη και ευχαρίστησε τον συγγραφέα και όλους τους συντελεστές του βιβλίου. Ο κ. Strub αναφέρθηκε στην πολυετή εκδοτική δραστηριότητα της Εμπορικής Τράπεζας, η οποία ξεκίνησε το 1957 και μέχρι σήμερα αριθμεί περίπου 60 εκδόσεις τις οποίες υπογράφουν αναγνωρισμένου κύρους προσωπικότητες καθώς και πολιτιστικοί και ακαδημαϊκοί φορείς. ''Η Εμπορική, η οποία διακρίθηκε και φέτος ως πρώτη Τράπεζα στην Ελλάδα στον τομέα της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, στέκεται αρωγός σε πρωτοβουλίες που προάγουν τις Τέχνες και τον Πολιτισμό. Όλοι εμείς στην Εμπορική νιώθουμε υπερήφανοι για την αδιαμφισβήτητη επιστημονική αξία του έργου του Λάμπρου Λιάβα και για τη συμβολή του στη μελέτη του ελληνικού τραγουδιού'', τόνισε ο κ. Strub.

Παρουσιάζοντας το βιβλίο, o Διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Άγγελος Δεληβορριάς το χαρακτήρισε ως ‘πανηγυρικό αφιέρωμα’ και εξέφρασε το θαυμασμό του ''στην εκπληκτική συνέπεια με την οποία η Εμπορική Τράπεζα συνεχίζει την μακρόχρονη εκδοτική της παράδοση''.

Ο συγγραφέας Γιάννης Ξανθούλης αναφέρθηκε με λόγο βιωματικό στην εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού ενώ χαρακτήρισε ιδιαίτερα θετικό το γεγονός ότι η ''Εμπορική Τράπεζα και τα Μορφωτικά Ιδρύματα των τραπεζών γενικότερα, δραστηριοποιούνται και παράγουν τόσο αξιόλογες δουλειές μέσα σε περιόδους κρίσης''.

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο Καθηγητής Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Θεοδόσης Πελεγρίνης, ο οποίος εστίασε στη φιλοσοφική διάσταση του τραγουδιού, το οποίο χαρακτήρισε ''δημιουργική μίμηση της ζωής'', ενώ παράλληλα είπε ότι ''το βιβλίο ’Το ελληνικό τραγούδι από το 1821 έως τη δεκαετία του 1950’ αποτελεί έναν ακόμη κρίκο στο σημαντικό και πολύπλευρο έργο του Λάμπρου Λιάβα''.

Ο ποιητής και δημοσιογράφος Λευτέρης Παπαδόπουλος διανθίζοντας την ομιλία του με στίχους μεγάλων Ελλήνων ποιητών, στάθηκε στη σημασία του στίχου για τη δημιουργία ενός τραγουδιού, τονίζοντας ότι ''όλοι οι μεγάλοι στίχοι κρύβουν ήδη μέσα τους τη μελωδία''. Ταυτόχρονα, χαρακτήρισε το βιβλίο ‘αριστουργηματικό’ και συνεχάρη όλους τους συντελεστές για τη μοναδικότητα της συγκεκριμένης έκδοσης.

Τέλος, ο συνθέτης Διονύσης Σαββόπουλος χαρακτήρισε τον Λάμπρο Λιάβα ‘καθηγητή της επιστήμης, που διαθέτει όμως παράλληλα τη φαντασία και τη λαχτάρα του καλλιτέχνη και αγαπά τον λογοτεχνικό τύπο αφήγησης’ και μίλησε για ένα βιβλίο το οποίο μπορεί να το μελετήσει κανείς σε βάθος ή απλά να το ξεφυλλίσει ως αφήγημα με την ίδια ευκολία. Ο κύριος Σαββόπουλος έκανε μία σύντομη αναδρομή στους σημαντικότερους σταθμούς της ιστορίας του ελληνικού τραγουδιού, όπως αυτοί αποτυπώνονται στο βιβλίο, και χαρακτήρισε ''μικρές μουσικές κοσμογονίες'' την έλευση στην Ελλάδα της Επτανησιακής καντάδας μετά το 1864 αλλά και του Μικρασιάτικου τραγουδιού αργότερα. Τέλος, τόνισε ότι ''πρωτοβουλίες όπως αυτή του Λάμπρου Λιάβα και της Εμπορικής Τράπεζας αποτελούν στήριγμα αναγκαίο για την εξέλιξη της καλλιτεχνικής δραστηριότητας στη χώρα μας σε μια περίοδο που με δυσκολία'', όπως είπε ''το ουσιαστικό καλλιτεχνικό έργο βρίσκει κοινό να το δεχτεί''.

Από την πλευρά του, ο συγγραφέας του βιβλίου Λάμπρος Λιάβας ευχαρίστησε τον κάθε ένα συντελεστή του βιβλίου ξεχωριστά και τόνισε ότι είναι μεγάλη τιμή για εκείνον να συμπεριλαμβάνεται το βιβλίο του στις εκδόσεις της Εμπορικής Τράπεζας, ''που εδώ και πάνω από 50 χρόνια στηρίζει ανελλιπώς την πνευματική ζωή του τόπου''.

Την εκδήλωση για την παρουσίαση του βιβλίου, στην οποία παρέστησαν σημαντικοί εκπρόσωποι από τον χώρο του πολιτισμού καθώς και πλήθος κόσμου, πλαισίωσαν διακεκριμένα μουσικά και χορευτικά σχήματα από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, «αναβιώνοντας» επί σκηνής τους σημαντικότερους σταθμούς της ιστορίας του ελληνικού τραγουδιού, όπως περιγράφονται μέσα στο βιβλίο. Έτσι, οι Τραγουδιστάδες τση Ζάκυνθος, οι Γλεντηστάδες από το Μεσότοπο, οι σολίστες από την Ελληνική Λυρική Σκηνή, το Χοροθέατρο Ροές και ο Διονύσης Σαββόπουλος με το ‘Ας κρατήσουν οι χοροί’, που ξεσήκωσε τους παρευρισκόμενους, έδωσαν ένα δείγμα της μουσικής ιστορίας, με παραδοσιακούς χορούς, λαϊκά τραγούδια, ρεμπέτικα, καντάδες και δείγματα αθηναϊκής οπερέτας.

Την καλλιτεχνική επιμέλεια της εκδήλωσης είχε αναλάβει η Σοφία Σπυράτου σε σκηνικά Γιάννη Μετζικώφ.
Σημειώνεται ότι οι όποιες εισπράξεις από τη διάθεση του βιβλίου διατίθενται για κοινωφελείς σκοπούς.


English version
Emporiki Bank published a significant study about the history of the Greek song. The book was presented by distinguished personalities of the Arts and Culture.

Emporiki Bank continues its long tradition in high quality publications with an important study dedicated to the history of the Greek song. The book entitled ''The Greek Song from 1821 to the 1950s'', the outcome of long research by distinguished musicologist, Professor of the University of Athens Lambros Liavas, was presented to the public by prominent personalities of the Greek cultural and academic community at a special event organized by Emporiki Bank in the Benaki Museum.

The book deals with the course and development of the Greek song vis-a-vis the historical events and the social context of each era, from 1821 to the first half of the 20th century. The study of Lambros Liavas puts on the map the various musical genres and their creators and takes the reader to a trip around the musical paths of the Modern Greek history, with his dense and well-documented writing. The study is founded on rare archival sources and rich iconographic material, mainly drawn from the Hellenic Archives of Literature and History (E.L.I.A.) and other important private and public archives-museums.

In his short address at the event, Vice-Chairman and C.E.O. of Emporiki Bank Alain Strub congratulated and thanked the writer and all the contributors of the book. Mr. Strub made a specific reference to the long lasting publishing activity of Emporiki Bank, which started in 1957 and to date counts approximately 60 editions, all signed by acknowledged personalities as well as cultural and academic institutions. ''Emporiki, awarded as the first bank in Greece for its performance in Corporate Social Responsibility, consistently supports initiatives meant to promote the Arts and Culture. In Emporiki we feel proud for the undisputed scientific value of Lambros Liavas’ work and its contribution to the study of the Greek song''.

At the presentation of the book, the Director of Benaki Museum Aggelos Delivorrias characterized the book as a ‘solemn collection’ and expressed his admiration for the ''outstanding consistency with which Emporiki Bank continues its long lasting publishing activity''.

Writer Yannis Xanthoulis referred in a experiential tone to the development of the Greek song and gave credits to Emporiki Bank and the educational institutes of banks in general, ''for being active and producing such important works also in periods of crisis''.

Professor of Philosophy of the University of Athens Theodoros Pelegrinis focused on the philosophical aspects of the song’s development characterizing it ‘a creative imitation of life’. Regarding the book, he said that it is ‘one more link to the very important and multifaceted work of Lambros Liavas’.

Poet and journalist Lefteris Papadopoulos spoke comprehensively on the importance of lyrics before melody and underlined that “all important lyrics already carry their melody”. He characterized the book as a “copy-book” study and congratulated all contributors for the uniqueness of the publication.

Last, but not least, composer Dionysis Savvopoulos characterized Lambros Liavas ‘a “professor of science who possesses at the same time the imagination and eagerness of the artist and loves the literary style of narration” and he spoke of the book as a piece of work that can be both studied in depth or riffle through it just as easily. Dionysis Savvopoulos focused points of reference in the history of the Greek song, as presented in the book, and characterized as a ''small musical cosmogony'' the import of ‘kantada’ to Athens from the Ionian Islands in 1864 and the songs from Asia Minor years later. At the end of his speech, he characterized the book and initiatives such as the one taken by Emporiki Bank as ‘a necessary ‘foothold’ for the development of the cultural activity in Greece in a period of time that real cultural work hardly finds a receptive public’.

The book’s writer Lambros Liavas cordially thanked each one of the contributors of the book and noted that ''it is a great honor for his book to become part of the publications of Emporiki Bank that has been consistently supporting the cultural life of Greece for more than 50 years''.

The presentation of the book that was attended by a large audience including prominent personalities of the Greek cultural life, was embellished by a live representation on stage of the most important moments in the history of the Greek song, as described in the book. The "Singers of Zakynthos", Group "Glentistades", Soloists from the National Opera, Dance Theatre Roes and Dionysis Savvopoulos gave to the public a sample of the musical history of Greece by presenting Greek traditional dances, folk songs, rebetika, serenades and Athenian light opera.

Sofia Spyratou was the artistic manager of the event and Yannis Metzikof the set manager. It is noted that any collections from the book’s release will be disposed to public benefit purposes.


Πηγή / Source: Emporiki Bank

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Subscribe to updates