Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2010

Η ενεργός τουριστική αγορά των ΑμεΑ


Προσβάσμη παραλία στην περιοχή της Βούλας. Απο τις ελάχιστες εξαιρέσεις ...
Προσβάσμη παραλία στην περιοχή της Βούλας. Απο τις ελάχιστες εξαιρέσεις...

Εδώ και μία δεκαετία έχει ξεκινήσει στη χώρα μας, έστω υποτυπωδώς, η δημόσια συζήτηση/διαβούλευση, σχετικά με την αναγκαιότητα αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος ώστε να γίνει προσβάσιμο και ελκτικό στην αγορά των ΑμεΑ και των εμποδιζομένων ατόμων ευρύτερα. Δυστυχώς τα πράγματα δεν έχουν προχωρήσει με τον ρυθμό που θα έπρεπε. Οι όποιες παρεμβάσεις έχουν επιχειρηθεί τα τελευταία χρόνια, χαρακτηρίζονται έντονα απ’ το στοιχείο της αποσπασματικότητας και δεν αντανακλούν ούτε στο ελάχιστο -δυστυχώς - μία σοβαρά σχεδιασμένη στρατηγική.


Σε προηγούμενο δημοσίευμα η σελίδα ΕΠΙ ΙΣΟΙΣ ΟΡΟΙΣ της Ελευθεροτυπίας, είχε σχολιάσει με τρόπο σκωπτικό το φαινόμενο της ψευδοπροσβασιμότητας, που ζει και βασιλεύει σε ότι αφορά τις ''made in Greece'' παρεμβάσεις αποκατάστασης της πρόσβασης των εμποδιζομένων ατόμων στο δομημένο περιβάλλον.
Το ως άνω φαινόμενο ντροπής, πέραν του ότι είναι δηλωτικό μιάς νοοτροπίας ακραία αντιδραστικής, έχει και κάμποσες σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις. Πιθανώς η πλέον άμεση έχει να κάνει με την τουριστική αγορά. Γιατί; Μα διότι οι εκατομμύρια ανά τον κόσμο υποψήφιοι επισκέπτες της χώρας μας με αναπηρία, θα το σκεφτούν δύο φορές να ταξιδέψουν σε μία χώρα η έλλειψη υποδομών της οποίας θα τους κάνει να νιώσουν, έστω και αν δεν είναι, ανεπιθύμητοι.

Οι έχοντες την ευθύνη του τουριστικού σχεδιασμού στην χώρα μας, μοιάζουν να μην έχουν αντιληφθεί την απώλεια τουριστικού εισοδήματος που η έλλειψη υποδομών προσβασιμότητας συνεπάγεται και να μην έχουν συνειδητοποιήσει τα μεγέθη της διεθνούς τουριστικής αγοράς των ΑμεΑ. Αντιμετωπίζουν το μείζον ζήτημα της προσβασιμότητας των τουριστικών υποδομών σαν να αφορά μία αμελητέα μειοψηφία ανθρώπων, μία δευτερεύουσα αγορά. Δυστυχώς γι’ αυτούς πλανώνται οικτρά. Η ψυχρή αλήθεια όπως αποτυπώνεται μέσα από ευρήματα επίσημων ερευνών, αποτελεί τον πλέον αδιάψευστο μάρτυρα της αναγκαιότητας σοβαρής – επιτέλους – επένδυσης, εκθέτοντας τους λεγόμενους καθ’ ύλιν αρμόδιους που δεν έχουν ακόμα προχωρήσει σ’ αυτήν.

Η πλέον επαρκής έρευνα για τα “πως” και τα “γιατί” της τουριστικής αγοράς των ΑμεΑ έγινε από το γερμανικό ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών προ 7 περίπου ετών, ήταν πολύμηνης διάρκειας και κομίζει τεκμήρια εντυπωσιακά. Με την υπόμνηση ότι τα ευρήματα της γερμανικής έρευνας συγκλίνουν με τα ευρήματα μικρότερης διάρκειας ερευνών άλλων ευρωπαϊκών χωρών το οποίο σημαίνει ότι αποδίδουν τα χαρακτηριστικά της ευρύτερης ευρωπαϊκής αγοράς τουρισμού των ΑμεΑ, παραθέτουμε κάποια εκ των πλέον αποκαλυπτικών:

Το 54% των Γερμανών με αναπηρία, δηλαδή 3.640.000 άνθρωποι ταξιδεύουν ανελλιπώς για τουρισμό κάθε χρόνο, κάνοντας 1,3 ταξίδια/χρόνο κατά μέσο όρο.

Το 41,2% των ταξιδιών γίνεται εντός συνόρων και το 58,8% σε προορισμούς του εξωτερικού. Σε ότι δε αφορά το κόστος των διακοπών οι ΑμεΑ δαπανούν κατά μέσο όρο 15% περισσότερα χρήματα από τους μη αναπήρους.

Συνέχεια με κάποια ποιοτικού χαρακτήρα στοιχεία:
Οι ΑμεΑ σε ποσοστό πολύ μεγαλύτερο αυτού των μη αναπήρων επιλέγουν για τις διακοπές τους την περίοδο χαμηλής τουριστικής κίνησης (Μάϊος, Σεπτέμβριος, Οκτώβριος). Το 26% επιδεικνύει απόλυτη πίστη/προσήλωση στον τουριστικό προορισμό που έχει ικανοποιήσει τις προσδοκίες του, δηλαδή τον επισκέπτεται ανελλιπώς. Επιπροσθέτως, το 48% θα έκανε περισσότερα ταξίδια αν ήταν περισσότεροι οι προσβάσιμοι τουριστικοί προορισμοί.

Αντί επιλόγου ένα κρίσιμο στοιχείο: 7 στους 10 τουρίστες με αναπηρία όταν αποφασίσουν να επισκεφτούν ένα νέο προορισμό, δεν εμπιστεύονται για την πληροφόρησή τους τους παροχείς τουριστικών υπηρεσιών αλλά άλλους ανθρώπους με αναπηρία που έχουν ήδη επισκεφτεί τον συγκεκριμένο προορισμό. Ενημέρωση εξ’ οικείων το λοιπόν προς αποφυγήν πιθανής εξαπάτησης.

Στοιχειωδώς αναλογιζόμενοι το τι αυτό σημαίνει για την ελληνική τουριστική πραγματικότητα των κουτοπόνηρων παρεμβάσεων για το θεαθήναι και της πανταχού παρούσας ψευδοπροσβασιμότητας, έχουμε αυτόματα και την απάντηση του τι πρέπει πριν και πρώτα απ’ όλα να αλλάξει ...

Πηγή: Ελευθεροτυπία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Subscribe to updates