Τρίτη, 8 Δεκεμβρίου 2009

Το Τελευταίο Δρομολόγιο του Οριάν Εξπρές / The Final Route of the Orient Express




Θύμα της τεχνολογικής προόδου έπεσε (και) το περίφημο σιδηροδρομικό δρομολόγιο Οριάν Εξπρές (Orient-Express). Ό,τι είχε απομείνει από την ιστορική διαδρομή Παρίσι-Βιέννη-Κωνσταντινούπολη, καταργείται αυτή την εβδομάδα. Τα τρένα που ενέπνευσαν συγγραφείς όπως η Αγκάθα Κρίστι και ο Ίαν Φλέμινγκ παροπλίζονται οριστικά.

Στην πράξη, αυτό που θα καταργηθεί είναι το μοναδικό τακτικό δρομολόγιο του Οριάν Εξπρές στην Ευρώπη, στη γραμμή Βιέννη-Στρασβούργο. Μόνο οι ταξιδιώτες που μπορούν να ανταπεξέλθουν των εξόδων ενός πολυτελούς, σχεδόν «ιδιωτικού» ταξιδιού, με τρένα όπως το Βενετία Σεμπλόν-Οριάν-Εξπρές (Venice Simplon-Orient-Express), μπορούν να ζήσουν μέρος της δόξας του.



Σύντομο ιστορικό
Το Οριάν Εξπρές εγκαινιάστηκε το 1883 με πρωτοβουλία του Βέλγου επιχειρηματία Ζορζ Ναγκελμακέρ (Georges Nagelmackers), ιδρυτή της Διεθνούς Εταιρείας Κλιναμαξών (Compagnie Internationale des Wagons-Lits). Στις 5 Ιουνίου 1883 το πρώτο ''Express d'Orient'' αφήνει το Παρίσι για τη Βιέννη. Η Βιέννη παρέμεινε το τέρμα ως τις 4 Οκτωβρίου 1883. Το τρένο μετονομάστηκε επισήμως σε Orient Express το 1891.

Το αυθεντικό δρομολόγιο, το οποίο εγκαινιάσθηκε στις 4 Οκτωβρίου 1883, ξεκινούσε από το Παρίσι,  από τον σταθμό Gare de l'Est, προς το Giurgiu στη Ρουμανία, μέσω Μονάχου και Βιέννης. Στο Giurgiu, οι επιβάτες διέπλεαν τον Δούναβη ως το Ρούσε της Βουλγαρίας, για να πάρουν άλλη αμαξοστοιχία για τη Βάρνα στη Μαύρη Θάλασσα. Από εκεί οι επιβάτες μεταφέρονταν με ατμόπλοιο στην Κωνσταντινούπολη.

Το 1885, μια άλλη γραμμή άρχισε να λειτουργεί, σιδηροδρομικώς από τη Βιέννη στο Βελιγράδι και τη Νις, μεταφορά στο Πλόβντιβ (Plovdiv) και από εκεί σιδηροδρομικώς στην Κωνσταντινούπολη.

Το 1889, το ανατολικό τέρμα της αμαξοστοιχίας έγινε η Βάρνα στη Βουλγαρία, όπου οι επιβάτες μπορούσαν να πάρουν ένα πλοίο για την Κωνσταντινούπολη. Την 1η Ιουνίου 1889, το πρώτο non-stop τρένο έφθανε στην Κωνσταντινούπολη από το Παρίσι (Gare de l'Est). Η Κωνσταντινούπολη παρέμεινε το ανατολικότερο τέρμα της ως τις 19 Μαΐου 1977.

Η δεκατία του '30 υπήρξε το ζενίθ των υπηρεσιών του Orient Express, με τρεις παράλληλες γραμμές λειτουργίας: η Orient Express, η Simplon Orient Express, καθώς και η Arlberg Orient Express, η οποία αναχωρούσε από τη Ζυρίχη, μέσω Ίνσμπρουκ στην Βουδαπέστη, στο Βουκουρέστι και κατέληγε στην Αθήνα.

Θρυλικός έμεινε ο πολυήμερος αποκλεισμός του συρμού στα χιόνια τον χειμώνα του 1926, στο Τσερκέζκιοϊ (Çerkezköy), όχι μακριά από την Κωνσταντινούπολη.
Το περιστατικό αυτό ενέπνευσε την Αγκάθα Κρίστι να γράψει το 1934 το μυθιστόρημα «Φόνος στο Οριάν Εξπρές». Είχε προηγηθεί το 1932 ο Γκράχαμ Γκριν με το «Stamboul Τrain» και νωρίτερα, το 1897, ο Μπράμ Στόκερ στον «Δράκουλα».



English version
The world famous Orient Express is to make its final journey after falling victim to cut-price air flights and high-speed railways. Its name evokes images of glamour and mystery and has provided authors including Agatha Christie and Ian Fleming with perfect backgrounds for their tales of intrigue and suspense.

But now the Orient Express is to be cut from Europe's rail timetables. Next weekend, the service, which runs only between Strasbourg and Vienna, will be scrapped, a victim of high-speed railways and cut-price flights. Only travellers who can afford lavish private trains, such as the ''Venice Simplon-Orient-Express'', will be able to enjoy the service's former glory.



A Brief History
The original Orient Express was launched in 1883, when entrepreneur from Belgium Georges Nagelmackers began a twice-weekly service. On June 5, 1883 the first ''Express d'Orient'' left Paris for Vienna. Vienna remained the terminus until October 4, 1883. The train was officially renamed Orient Express in 1891.

The original route, which first ran on October 4, 1883, was from Paris, Gare de l'Est, to Giurgiu in Romania via Munich and Vienna. At Giurgiu, passengers were ferried across the Danube to Rousse in Bulgaria to pick up another train to Varna on the Black Sea. A steamer would then carry passengers to Constantinople.
In 1885, another route began operations, this time reaching Constantinople via rail from Vienna to Belgrade and Niš, carriage to Plovdiv and rail again to Constantinople.

In 1889, the train's eastern terminus became Varna in Bulgaria, where passengers could take a ship to Constantinople. On June 1, 1889, the first non-stop train to Constantinople left Paris (Gare de l'Est). Constantinople remained its easternmost stop until May 19, 1977.

The 1930s saw the zenith of Orient Express services, with three parallel services running: the Orient Express, the Simplon Orient Express, and also the Arlberg Orient Express, which ran via Zürich and Innsbruck to Budapest, with sleeper cars running onwards from there to Bucharest and terminus in Athens.

And in their tracks came the stories and novels. In 1929, the Orient Express was stuck in snow for days at Çerkezköy, near Constantinople, an incident that inspired Agatha Christie's 1934 novel ''Murder on the Orient Express''. Christie was not the first to exploit the train's glamour, however. In 1932, Graham Greene wrote his thriller ''Stamboul Train'', while Bram Stoker used the Orient Express in ''Dracula'', in 1897.



Πηγές / Sources: Guardian, Compagnie Internationale des Wagons-Lits.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Subscribe to updates