Τρίτη, 14 Σεπτεμβρίου 2010

Aναλογική Φωτογραφία ή οι τελευταίοι του σκοτεινού θαλάμου

Andorra - Andorra La Vella
(Αναλογική φωτογράφηση)
© 2007 epirotica

Για τους περισσότερους η έννοια ''φωτογραφία'' ταυτίζεται με το προφίλ στο facebook ή με την εικόνα που επιλέγουν να βλέπουν στην οθόνη του κινητού τους.

Και όμως, πλάι στην κυριαρχία της ψηφιακής εικόνας που συνεχώς επεκτείνεται, το αναλογικό φιλμ παραμένει ζωντανό. ''Τον τελευταίο καιρό όλο και περισσότεροι νέοι άνθρωποι, οι οποίοι πιθανόν να έχουν ήδη ασχοληθεί με την ψηφιακή φωτογραφία, θέλουν να έρθουν σε επαφή με τον σκοτεινό θάλαμο. Μικρές εταιρείες που κατασκευάζουν φιλμ, οι οποίες τα προηγούμενα χρόνια ουσιαστικά είχαν εξαφανιστεί από τους κολοσσούς, σιγά-σιγά επανέρχονται στο προσκήνιο'' τονίζει ο κ. Ηλίας Κοσίντας, ιδιοκτήτης αναλογικού φωτογραφικού εργαστηρίου.

Σύμφωνα με τον κ. Νίκο Κουτσοπάνο, που επίσης διατηρεί φωτογραφικό εργαστήριο αποκλειστικά για αναλογική φωτογραφία, ''μέσω της ψηφιακής φωτογραφίας πολλοί νέοι άνθρωποι ανακάλυψαν με έναν εύκολο και προσιτό τρόπο την ίδια την τέχνη της φωτογραφίας. Από εκείαρκετοί, όταν δουν ότι τους αρέσει, μεταπηδούν στην αναλογική''.

Όλοι βέβαια αναγνωρίζουν ότι το παρόν και το μέλλον της φωτογραφίας είναι ψηφιακά, ο σκοτεινός θάλαμος όμως πάντα θα έχει τους οπαδούς του Για τους εναπομείναντες εραστές του ασπρόμαυρου αναλογικού φιλμ δεν τίθεται θέμα σύγκρισης. ''Ξεκίνησα πριν από 25 χρόνια, ως τότε δεν έκανα ούτε αναμνηστικές φωτογραφίες. Είχα αναλάβει μια εργασία για το Πανεπιστήμιο, η οποία έπρεπε να υποστηριχθεί με εικόνες. Οταν τις είδα, αποφάσισα ότι θέλω να ασχοληθώ με τη φωτογραφία'' δηλώνει ο κ. Γιώργος Μαρίνος, που διατηρεί ένα από τα παλαιότερα εναπομείναντα φωτογραφικά εργαστήρια που εμφανίζουν και εκτυπώνουν ασπρόμαυρα αναλογικά φιλμ.

''Η πλειονότητα της πελατείας μου είναι ερασιτέχνες, παλαιοί λάτρεις της φωτογραφίας ή καλλιτέχνες και μουσεία. Το φιλμ έχει μια καλύτερη ποιότητα σε κάποια επίπεδα, είναι ένα εικαστικό μέσο, λόγω του μετασχηματισμού που κάνει υποχρεωτικά στην εικόνα. Το ίδιο το φιλμ δημιουργεί μια διαφορετική αίσθηση της πραγματικότητας'', τονίζει.


Κάποιοι άλλοι βέβαια εμφανίζονται υπέρμαχοι της τεχνολογικής εξέλιξης. ''Η φωτογραφία είναι παιδί της τεχνολογίας και της επιστήμης, η ίδια η ανακάλυψη του φιλμ ήταν στην εποχή της μια τεχνολογική επανάσταση. Σήμερα η ψηφιακή τεχνολογία μάς δίνει τη δυνατότητα για ίδια και καλύτερα αποτελέσματα. Φυσικά όποιος θέλει να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη φωτογραφία πρέπει να ξεκινήσει από την αναλογική, ώστε να μάθει τις βασικές αρχές'', δηλώνει ο κ. Σπύρος Σκιαδόπουλος, που διατηρεί ένα από τα παλαιότερα καταστήματα με φωτογραφικά είδη στο κέντρο της Αθήνας, καθώς και σχολή φωτογραφίας.

Τα επιχειρήματα των ''αναλογιστών'' δεν είναι μόνο αισθητικού χαρακτήρα. ''Η λήψη με το φιλμ είναι πιο “εγκεφαλική”. Στην ψηφιακή λήψη, επειδή έχεις τη δυνατότητα να δεις άμεσα τα αποτελέσματα, ξέρεις κατευθείαν αν πέτυχες ή όχι το αποτέλεσμα που ήθελες. Αντιθέτως, στην αναλογική είναι πιο πολύ θέμα αίσθησης και εντύπωσης που έχεις. Με την αναλογική μηχανή, ακριβώς επειδή δεν μπορείς να είσαι ποτέ σίγουρος, θα τραβήξεις πολλές λήψεις για να πετύχεις το σωστό αποτέλεσμα. Πιθανόν με τις επόμενες λήψεις να πετύχεις κάτι που δεν μπορούσες καν να το φανταστείς αρχικά'' λέει ο κ. Κοσίντας.

Ο μέσος πελάτης του παραδοσιακού φωτογραφικού εργαστηρίου είναι φυσικά απαιτητικός αλλά και με διάθεση να μάθει. ''Όποιος έρχεται εδώ συνήθως είναι διατεθειμένος να ακούσει αυτό που θα του πούμε προκειμένου να βελτιώσει τις εικόνες του'', λέει ο κ. Μαρίνος, ενώ ο κ. Κοσίντας συμπληρώνει ότι ''το τύπωμα είναι μια υποκειμενική διαδικασία, όταν ο πελάτης μου ετοιμάζεται να εκθέσει τη δουλειά του, τον συμβουλεύω να είναι παρών στη διαδικασία ακριβώς για να πετύχουμε ξεκάθαρα το αποτέλεσμα που επιθυμεί ή είναι το κατάλληλο για κάθε περίσταση''.

Όλοι βέβαια αναγνωρίζουν ότι το παρόν και το μέλλον της φωτογραφίας είναι ψηφιακά, ο σκοτεινός θάλαμος όμως πάντα θα έχει τους οπαδούς του. ''Πιστεύω ότι δεν θα πάψει να υπάρχει σκοτεινός θάλαμος, κυρίως επειδή δεν είναι ανταγωνιστικός με την ψηφιακή φωτογραφία. Αλλωστε, όσο τέλεια ποιότητα ήχου κι αν μας δίνει κάποιο ψηφιακό ηχοσύστημα, πάντα θα υπάρχουν κάποιοι που να προτιμούν τη ζεστασιά του βινυλίου, έστω και με... σκρατςσκρατς. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και εδώ'', λέει ο κ. Κουτσοπάνος.

Πηγή: Το Βήμα

1 σχόλιο:

  1. Πιστοί της αναλογικής φωτογραφίας προσέλθετε!!!

    Να δούμε πόσο ακόμη θα αντέξουμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Subscribe to updates