Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2010

Έκθεση ''Ηρωες: Θνητοί και μύθοι στην αρχαία Ελλάδα'' στη Νέα Υόρκη / Exhibition ''Heroes: Mortals and Myths in Ancient Greece'' in New York


Ήρωας ήταν στην αρχαιότητα ο Ηρακλής, ήρωας ήταν και ο Αχιλλέας ή ο Οδυσσέας και η σημασία της λέξης είχε τόση δύναμη ώστε να φθάσει ως τη σύγχρονη εποχή και σε διεθνές επίπεδο, κρατώντας μάλιστα την αρχική προέλευσή της, την αρχαία ελληνική γλώσσα. Ποια είναι όμως η εικόνα που έχουν οι άνθρωποι σήμερα για τους ήρωες;

Μια έκθεση που εγκαινιάζεται στις 5 Οκτωβρίου 2010 στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης αποσκοπεί στην αναπαράσταση της ζωής, της μοίρας και του νοήματος των πρώτων ηρώων και ηρωίδων. Ο τίτλος της είναι ''Ήρωες: Θνητοί και μύθοι στην αρχαία Ελλάδα'' και συγκεντρώνει περισσότερα από 90 εξαιρετικά έργα τέχνης της Αρχαϊκής, Κλασικής και Ελληνιστικής περιόδου (6ος-1ος αιώνας π.Χ.) από συλλογές των Η.Π.Α. και της Ευρώπης.

Από αρχιτεκτονικά γλυπτά μεγάλης κλίμακας ως διακοσμημένα κεραμικά αντικείμενα και μικρογραφίες εγχάρακτων πολύτιμων λίθων περιλαμβάνονται σε αυτή την έκθεση, που δείχνει πώς οι αρχαίοι έλληνες ήρωες γίνονταν αντιληπτοί και πώς λειτούργησαν ως πρότυπα. Διερευνά εξάλλου την ανθρώπινη ανάγκη για ύπαρξη ηρώων ως προτύπων τόσο στη ζωή όσο και στις τέχνες ενός από τους αρχαιότερους πολιτισμούς - του ελληνικού- και με τη μεγαλύτερη ιστορικά επιρροή στους συγχρόνους του.

Ανάμεσα στα σημαντικότερα εκθέματα περιλαμβάνονται ένα χάλκινο κορινθιακό κράνος (700-500 π.Χ.), ένας μελανόμορφος αμφορέας που απεικονίζει τον Αχιλλέα και τον Αίαντα να παίζουν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι έξω από την Τροία (τέλη 6ου αιώνα π.Χ.), μελανόμορφος κρατήρας (περ.510 π.Χ.) που απεικονίζει την απόδραση του Οδυσσέα από τη σπηλιά του Κύκλωπα, ένα μαρμάρινο γλυπτό του κορμού ενός ηρωικού αθλητή (ρωμαϊκό αντίγραφο, περ. 430 π.Χ.), ένα γλυπτό μαρμάρινο ανάγλυφο με σκηνές από τον Τρωικό Πόλεμο (πρώτο μισό του 1ου αιώνα μ.Χ.) και ένα χρυσό περιδέραιο με την προτομή του Μεγάλου Αλεξάνδρου (περ. 218-235 μ.Χ.).

Κορινθιακό Κράνος, 700-500π.Χ., Χαλκός
Corinthian Helmet, 700–500 B.C., Bronze, The Walters Art Museum
Photo © The Walters Art Museum (Susan Tobin)

Ιnfo
Η έκθεση ''Ήρωες: Θνητοί και μύθοι στην αρχαία Ελλάδα'' έχει διοργανωθεί από το Walters Αrt Μuseum της Βαλτιμόρης των Η.Π.Α. σε συνεργασία με το Frist Center for Visual Αrts του Νάσβιλ, το San Diego Μuseum of Αrt και το Θυγατρικό Κοινωφελές Ιδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης (Η.Π.Α.) και έχει ήδη παρουσιασθεί στα μουσεία αυτά.
Διάρκεια ως τις 3 Ιανουαρίου 2011.
Η είσοδος είναι δωρεάν.

Μαρμάρινη κεφαλή του Πολύφημου, 1ος ή 2ος αι. μ.Χ.
Marble head of Polyphemos, 1st or 2nd cent. A.D.
Museum of Fine Arts, Boston

English version
The age-old figures of Herakles, Odysseus, Achilles and Helen continue to fire the popular imagination today—and so does the concept of heroes, which began with the stories and images of these and other fabled Greek characters.

Yet the very word “hero” has a different meaning in our society than it did in an ancient Greek world that seemed, to its people, to be alive with Greek heroes and heroines. To provide a better understanding of the lives, fates and meanings of the first heroes and heroines, to explore the inherent human need for heroes and to give audiences an opportunity to measure their own ideas of heroes against the ideas represented by a wealth of extraordinary Classical Greek artworks, the Onassis Cultural Center in Midtown Manhattan presents the exhibition ''Heroes: Mortals and Myths in Ancient Greece'', on view from October 5, 2010 to January 3, 2011. Admission is free.

Heroes brings together more than ninety exceptional artworks focusing on the Archaic, Classical and the Hellenistic period (6th – 1st century B.C.), drawn from collections in the United States and Europe. Through these objects, which range from large-scale architectural sculptures to beautifully decorated pottery and miniature carved gemstones, the exhibition shows how the ancient Greek heroes were understood and how they served as role-models. It also explores this human need for heroes as role models through the arts of one of the oldest and most influential civilizations in history. 

''People today think of the Greek heroes and heroines as great fictional characters invented by poets and storytellers'', stated Ambassador Loucas Tsilas, Executive Director of the Onassis Foundation (U.S.A.). ''But to the ancient Greeks, these were real men and women who had lived, died and then somehow transcended death. On behalf of the Foundation, we are proud to present Heroes: Mortals and Myths in Ancient Greece, exploring the original concept of heroism through a presentation of outstanding works of art that span more than six centuries''.

Ηρακλής ως Νέος, Μαρμάρινο ρωμαϊκό αντίγραφο ελληνιστικού πρωτοτύπου, 1ος-2ος αι. μ.Χ.
Herakles as a Youth, 1st–2nd cent. A.D., Roman copy after a Hellenistic original, Marble, Staatliche Museen zu Berlin
Photo © Bildarchiv Preussischer Kulterbesitz  Art Resources, N.Y.

Highlights of the exhibition include a bronze Corinthian helmet from 700-500 B.C. (The Walters Art Museum); black-figure amphora depicting Achilles and Ajax playing a board game outside Troy (late sixth century B.C., Royal Ontario Museum); a black-figure column krater (c. 510 B.C.) depicting Odysseus escaping from the cave of the cyclops Polyphemos (Badisches Landesmuseum Karlsruhe); a marble sculpture of the torso of an heroic athlete (Roman copy after an original by Polykleitos, c. 430 B.C., The Walters Art Museum); a sculpture of Herakles as a beardless youth, based on a Hellenistic model (first or second century A.D., Staatliche Museen zu Berlin); a marble sculpture of the head of Polyphemos (first or second century A.D., Museum of Fine Arts, Boston); a marble relief sculpture of scenes from the Trojan War (first half of the first century A.D., The Metropolitan Museum of Art); and a gold medallion with the bust of Alexander the Great (c. 218-235 A.D., The Walters Art Museum).

The first section of the exhibition, ''Heroes in Myth'' presents objects depicting moments in the life cycles of four major figures—Herakles, Achilles, Odysseus and Helen—suggesting the complexities inherent in the ancient Greek concept of heroism. Although common motifs emerge, such as the extraordinary parentage and births of the heroes, the remarkable deeds they accomplished in early youth and their frequently troubled experiences in marriage, the character traits, struggles and deaths of these four figures were distinctly different. Perhaps the quality that most strongly links them all, in the words of contributing scholar Corinne Ondine Pache, is their ''becoming immortalized after death''.

The second section of the exhibition, ''Heroes in Cult'' expands on the belief in the hero’s survival after death by illuminating the ancient Greek practice of worshiping heroes at local shrines. Heroes were regarded ''as founders, protectors, healers or helpers, but also as dangerous and haunted revenants who had to be appeased'', writes the curator of the exhibition Dr. Sabine Albersmeier. ''The Greeks held festivals in their honor, performed rituals and sacrifices, gave them offerings and asked for favors such as protection, fertility or healing in return''. Documenting the practice of hero worship are objects including votive reliefs, votive offerings and grave monuments.

The third section, ''Heroes as Role Models'' brings the exhibition closer to our modern ideas of heroism by exploring how ancient Greek warriors, athletes, musicians and rulers modeled their behavior, and sometimes their images, on heroes. Objects on view range from black-figure vase paintings of soldiers and racing jockeys to coins bearing the images of kings dressed as Herakles.


Πηγές / Sources: To Vima, Onassis Cultural Center

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Subscribe to updates