Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2009

Το Μουσείο της Ακρόπολης / The Acropolis Museum




Επιτέλους, έπειτα από χρόνια προσμονής, το Μουσείο της Ακρόπολης άνοιξε επίσημα τις πόρτες του, με την ελπίδα ότι θα ανοίξει και ο δρόμος της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα, που ''φυλάσσονται'' στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο, εδώ και περίπου 200 χρόνια.

Η Αίθουσα των Κλιτύων της Ακρόπολης
Ο επισκέπτης του Μουσείου της Ακρόπολης, αφού διασχίσει τον προθάλαμο του ισογείου, βρίσκεται στον πρώτο εκθεσιακό χώρο. Στην ευρύχωρη αίθουσα με το κεκλιμένο γυάλινο δάπεδο παρουσιάζονται ευρήματα από τις κλιτύς (πλαγιές) του βράχου της Ακρόπολης. Το γυάλινο δάπεδο επιτρέπει την θέαση στην αρχαιολογική ανασκαφή, ενώ η ανηφορική κλίση της παραπέμπει στην ανάβαση προς την Ακρόπολη.
Η Αίθουσα των κλιτύων της Ακρόπολης φιλοξενεί ευρήματα από τα ιερά που ήταν ιδρυμένα στις πλαγιές της Ακρόπολης, καθώς και από τον οικισμό που αναπτύχθηκε στις υπώρειες του λόφου, σε όλες τις ιστορικές περιόδους. Στα αριστερά του επισκέπτη εκτίθενται ευρήματα από τα μεγάλα ιερά που ιδρύθηκαν στις πλαγιές του βράχου, ενώ στα δεξιά του ευρήματα από τα μικρότερα ιερά και από τον οικισμό που αναπτύχθηκε στις πλαγιές της Ακρόπολης. Στην αρχαιότητα, οι πλαγιές αυτές ήταν η μεταβατική ζώνη ανάμεσα στην πόλη και το πιο διάσημο ιερό της. Ήταν η περιοχή όπου επίσημες και λαϊκές λατρείες, μικρά και μεγαλύτερα ιερά συνυπήρχαν με σπίτια ιδιωτών.

Η Αίθουσα των Αρχαϊκών Έργων
Αρχαϊκή ονομάζεται η εποχή από τον 7ο αιώνα π.Χ. έως το τέλος των Περσικών πολέμων (480-479 π.Χ.). Χαρακτηρίζεται από την ανάπτυξη της πόλης-κράτους και τις πολιτειακές αλλαγές από την αριστοκρατία στην τυραννίδα και τελικά στη δημοκρατία. Χαρακτηρίζεται ακόμη από σημαντικά επιτεύγματα στην οικονομία, την τέχνη και τη διανόηση.
Στην Αίθουσα των αρχαϊκών έργων, ο επισκέπτης για πρώτη φορά μπορεί να θαυμάσει τα εκθέματα από όλες τις πλευρές καθώς στέκονται ελεύθερα στο χώρο. Οι συνθήκες του σταδιακά μεταβαλλόμενου φυσικού φωτός, του δίνουν τη δυνατότητα να ανακαλύψει τις λεπτές ποιοτικές διαφοροποιήσεις των γλυπτών και την υψηλή τέχνη που τα δημιούργησε.
Στη νότια πλευρά της Αίθουσας των αρχαϊκών έργων, ο πλούτος και η ποικιλία των αρχιτεκτονικών γλυπτών και των ελεύθερων αναθημάτων, συμπεριλαμβανομένων των Κορών, των Ιππέων και άλλων έργων, προσφέρουν μια εκπληκτική εικόνα της Ακρόπολης κατά την Αρχαϊκή Περίοδο.



Το Εκατόμπεδον
Το αρχαιότερο σημαντικό οικοδόμημα στην Ακρόπολη είναι το λεγόμενο ''Εκατόμπεδον'' ή ''Εκατόμπεδος νεώς'' (δηλαδή μήκους 100 ποδών, ονομασία γνωστή από επιγραφή που αναφέρεται στη διαρρύθμιση του ιερού), κτισμένο πιθανόν στη θέση του κλασικού Παρθενώνα. Από τα θραύσματα αρχιτεκτονικών μελών και γλυπτών από πωρόλιθο που αποκαλύφθηκαν στα νότια και τα ανατολικά του Παρθενώνα, συνάγεται ότι ήταν δωρικός περίπτερος ναός.
Ο ναός αυτός ήταν ίσως αφιερωμένος στην πολεμική υπόσταση της θεάς, στην πρόμαχο της πόλης Αθηνά Παρθένο. Σε αυτόν αποδίδεται το μεγάλο, πώρινο αέτωμα με τα λιοντάρια που κατασπαράζουν έναν ταύρο και πλαισιώνονται από δύο παραστάσεις: από τη μια τον Ηρακλή που παλεύει με τον θαλάσσιο δαίμονα Τρίτωνα και από την άλλη τον λεγόμενο Τρισώματο δαίμονα, που κρατεί στα χέρια του τα σύμβολα των τριών στοιχείων της φύσης, του νερού, της φωτιάς και του αέρα.

Η Αίθουσα του Παρθενώνα
Στον πυρήνα της Αίθουσας του Παρθενώνα στον 3ο όροφο του Μουσείου, ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει μια βιντεοπαρουσίαση με θέμα τον Παρθενώνα και τον γλυπτό του διάκοσμο. Στον ίδιο χώρο εκτίθενται αρχαίες επιγραφές που παρέχουν λεπτομερείς απολογισμούς δαπανών της κατασκευής του Παρθενώνα και του αγάλματος της Αθηνάς Παρθένου. Μέσα από αυτές μπορεί κανείς να αντλήσει πληροφορίες και έτσι να ψηλαφίσει τον τρόπο λειτουργίας των δημοκρατικών θεσμών της πόλης κατά τον 5ο αιώνα π.Χ.
Η ενσωμάτωση της ζωφόρου του Παρθενώνα στον ορθογώνιο, τσιμέντινο πυρήνα του Μουσείου, ο οποίος έχει τις ίδιες διαστάσεις με τον σηκό του Παρθενώνα, η τοποθέτηση των μετοπών ανάμεσα στις κολώνες, η ανάπτυξη των μορφών των δύο αετωμάτων του ναού και η συνένωση των πρωτότυπων γλυπτών με τα αντίγραφα εκείνων που βρίσκονται σε μουσεία του εξωτερικού (Βρετανικό, Λούβρο), δίνει τη δυνατότητα στον επισκέπτη να απολαύσει, για πρώτη φορά, ολόκληρο τον γλυπτό διάκοσμο του Παρθενώνα και να κατανοήσει τις παραστάσεις που απεικονίζονται σε αυτόν.



Προπύλαια, Αθηνά Νίκη, Ερέχθειο
Στη δυτική και βόρεια πλευρά του πρώτου ορόφου του Μουσείου, ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει από κοντά φατνώματα της οροφής και τμήμα ιωνικού κιονόκρανου των Προπυλαίων, τα γλυπτά της ζωφόρου και του θωρακίου του Ναού της Αθηνάς Νίκης, τα γλυπτά των ζωφόρων του Ερεχθείου και βέβαια τις περίφημες Καρυάτιδες του ίδιου ναού. Τα Προπύλαια, ο Ναός της Αθηνάς Νίκης και το Ερέχθειο αποτελούν τα κυριότερα μνημεία του οικοδομικού προγράμματος της Κλασικής Ακρόπολης.
Τα Προπύλαια, η μνημειακή είσοδος στο ιερό της Ακρόπολης, κτίστηκαν μεταξύ των ετών 437-432 π.Χ., με σχέδια του Μνησικλή και αντικατέστησαν την αρχαιότερη είσοδο της Ακρόπολης (το αρχαϊκό Πρόπυλο). Ο Ναός της Αθηνάς Νίκης κτίστηκε επάνω στον προμαχώνα, νοτιοδυτικά των Προπυλαίων, μεταξύ των χρόνων 427 και 423 π.Χ., με σχέδια που εκπόνησε ο αρχιτέκτονας Καλλικράτης, σε αντικατάσταση παλαιότερου ναΐσκου που βρισκόταν στην ίδια θέση. Τέλος, το Ερέχθειο είναι το υστερότερο από τα Περίκλεια κτίσματα. Άρχισε να κτίζεται κατά τη Νικίειο Ειρήνη (421-415π.Χ.) και τελείωσε μετά το 410 π.Χ.

5ος π.Χ. - 5ος αιώνας μ.Χ.
Η έκθεση του Μουσείου ολοκληρώνεται στη βόρεια πλευρά του 1ου ορόφου. Πρωτότυπα έργα, ψηφισματικά και τιμητικά ανάγλυφα, πρωτότυπα κλασικά αριστουργήματα και ρωμαϊκά αντίγραφα, καθώς και εντυπωσιακά πορτρέτα επωνύμων προσώπων, ιερέων, φιλοσόφων, καλύπτουν την περίοδο από τον 5ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 5ο αιώνα μ.Χ. Στις συλλογές αυτές ανήκουν το Ιερό της Αρτέμιδος Βραυρωνίας, τα αναθήματα των κλασικών και ελληνιστικών χρόνων και τα αναθήματα των ρωμαϊκών χρόνων.

Στην Ακρόπολη είχαν στηθεί πολυάριθμα αγάλματα, τα οποία απεικόνιζαν θεούς, ήρωες, μυθολογικά θέματα, αλλά και πορτρέτα διάσημων ανδρών. Πολλά ήταν έργα γνωστών καλλιτεχνών και από αυτά έχουν σωθεί λίγα, συνήθως σε αποσπασματική κατάσταση. Πρόκειται για αφιερώματα πόλεων, ηγεμόνων ή απλών πολιτών. Επίσης, από τα μέσα του 5ου αι. π.Χ. στήνονταν στην Ακρόπολη στήλες με ψηφίσματα της Βουλής και του Δήμου των Αθηναίων. Αποτελούσαν τη δημοσίευση των αρχικών κειμένων που ήταν γραμμένα σε πάπυρο ή ξύλινες πινακίδες. Ως προς το περιεχόμενό τους, διακρίνονται σε δύο κατηγορίες: α) συνθήκες ή συμμαχίες της Αθήνας με άλλες πόλεις και β)τιμητικά ψηφίσματα για πρόσωπα που προσέφεραν υπηρεσίες ή ευεργέτησαν την πόλη.



Οδηγίες πρόσβασης
Το Μουσείο της Ακρόπολης βρίσκεται στα νοτιοανατολικά της Ακρόπολης, στην ιστορική περιοχή του Μακρυγιάννη. Απέχει 300 μέτρα από την Ακρόπολη και περίπου 2 χιλιόμετρα από την κεντρική Πλατεία Συντάγματος. Η είσοδος του Μουσείου βρίσκεται στην αρχή του πεζόδρομου της οδού Διονυσίου Αρεοπαγίτου, του κεντρικού άξονα του δικτύου των ενοποιημένων αρχαιολογικών χώρων της πόλης. Ο σταθμός Ακρόπολη του Μετρό βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του χώρου του Μουσείου.

Για να φτάσετε:
- Με λεωφορείο:
Γραμμές 24, 40, 57, 103, 106, 108, 111, 126, 134, 135, 136, 137, 155, 206, 208, 227, 230, 237, 790, 856, Α2, Α3, Α4, Β2, Β3, Β4, Ε2, Ε22 (Στάση Αποβίβασης: Μακρυγιάννη)

- Με τρόλεϊ:
Γραμμές 1, 5, 15 (Στάση Αποβίβασης: Μακρυγιάννη)

- Με μετρό:
Γραμμή 2 (Αγ. Αντώνιος-Αγ. Δημήτριος), Σταθμός Αποβίβασης: Ακρόπολη

Διεύθυνση και Επικοινωνία
Μουσείο Ακρόπολης, Διονυσίου Αρεοπαγίτου 15, Αθήνα 11742
Τηλ.: +30 210-900 0900



English version
After years of anticipation, the Acropolis Museum opened its doors, in the hope that it will show the way for the return of the Parthenon Sculptures, which  have been situated at the British Museum in London, for almost 200 years.

The Gallery of the Slopes of the Acropolis
After crossing the ground floor lobby towards the turn styles of the Museum, the first collection lies before the visitor. An ascending, wide glass-floored gallery houses finds from the slopes of the Acropolis. The occasionally transparent floor provides a view of the archaeological excavation, while its upward slope alludes to the ascent to the Acropolis.
The Gallery of the Slopes of the Acropolis houses finds from the sanctuaries that were founded on the slopes of the Acropolis, as well as objects that Athenians used in everyday life from all historic periods. On the left hand side, finds from some of the key sanctuaries of the slopes are exhibited. On the right hand side, finds from the smaller sanctuaries and settlements that developed on the slopes of the Hill are displayed. In antiquity, the slopes of the Sacred Rock constituted the transition zone between the city and its most famous sanctuary. This was the area where official and popular cults, as well as large and small sanctuaries existed alongside private houses.

The Archaic Gallery
Archaic is the period throughout the 7th century B.C., until the end of the Persian Wars (480-479 B.C.). This period is characterized by the development of the city-state and the transition from aristocracy to tyranny and, eventually, democracy. It is also characterized by great achievements in the economy, art and intellectual life.
In the Archaic Gallery, for the first time, visitors are forded the opportunity to view exhibits from all sides as three-dimensional exhibits. With the benefit of the changing natural light, visitors can discern and discover the delicate surface variations of sculptures and select the vantage point from which to observe the exhibits.
In the south side of the Gallery, depictions of young women (the Korai), the horse riders (the Hippeis) and many other provide a striking picture of the Acropolis in the Archaic Period.

The Hekatompedon
The earliest building on the Acropolis was known by the name of ''Hekatompedon'' or ''Hekatompedos neos'', meaning 100 feet long, and comes from an inscription referring to the layout of the sanctuary. It is thought that the building was built on the site, later occupied by the Classical Parthenon. The fragments of poros architectural members and sculptures uncovered to the south and east of the Parthenon, reveal that the Hekatompedon was a Doric peripteral temple.

The lioness pediment is distinguished by its high-relief carving and its striking size. It depicts a lioness with an unusually bushy mane, rearing on its hind legs and tearing apart a calf. It is believed to have adorned the east pediment of the temple. Two compositions belong to the west pediment. The one to the left depicts Herakles on his right knee, wrestling with the Triton, a creature with a body of a man ending in the scaly tail of a sea monster. The group to the right is the Triple-Bodied Monster, a composite creature consisting of three male figures conjoined at the waist. Each figure holds an object in its left hand: the first has water, the second fire, and the third a bird (symbolizing air).



The Parthenon Gallery
In the centre of the Parthenon Gallery on the 3rd floor, the visitor can observe a video presentation about the Parthenon and the sculptural decoration of the monument. In the same area are presented ancient marble inscriptions recording detailed cost records of the construction of the Parthenon and the statue of Athena Parthenos. As a result, visitors are informed on how democratic bodies functioned in the 5th century B.C.
The installation of the frieze of the Parthenon on the rectangular cement core that has exactly the same dimensions as the cella of the Parthenon enables a comprehensive viewing of the details of the frieze, as one takes the perimetric walk of the Gallery. The narrative of the story of the Panathenaic Procession is pieced together with a combination of the original blocks of the frieze and cast copies of the pieces in museums abroad, such as the British Museum and the Louvre.

Propylaia, Athena Nike, Erechtheion
The descent of the visitor from the third floor back to the first floor, to the last gallery of the Museum, affords views of unique works that became prototypes for subsequent periods from antiquity to today. For the first time ever, it is possible to view the coffered ceiling of the Propylaia and the sculptures from the parapet of the temple of Athena Nike, and finally, the Caryatids, or Korai of the Erechtheion at close proximity on the balcony overlooking the Gallery of the Slopes of the Acropolis. The main monuments that constitute the Classical Acropolis are the Propylaia, the temple of Athena Nike and the Erechtheion.
The Propylaia, the monumental entrance to the Acropolis, were built in 437-432 B.C., following designs by the architect Mnesikles, in order to replace the earlier gateway (the Archaic Propylon). In 427-423 B.C., the temple of Athena Nike was built, perhaps by the architect Kallikrates, on the bastion southwest of the Propylaia, to replace an earlier small temple on the same site. The Erechtheion is the last of the Periclean buildings. Construction began during the Peace of Nicias (421-415 B.C.) and ended after 410 B.C.

From the 5th century B.C. to the 5th century A.D.
The exhibition concludes at the north side of the first floor gallery. Reliefs of Athenian decrees, impressive portraits, Roman copies of classical masterpieces and depictions of philosophers and historical figures are the exhibits covering the period from the 5th century B.C. to the 5th century A.D. These collections of the Museum include the Sanctuary of Artemis Brauronia, the votives of the Classical and Hellenistic Periods and the votives of the Roman Period.
Numerous statues were placed on the Acropolis, which represented gods, heroes, mythological themes and portraits of famous men. They were often works of well-known sculptors, dedicated by cities, rulers or even citizens. Few have survived and usually in poor condition. Moreover, from the mid-5th century BC stelai were also erected on the Acropolis. These were inscribed with decrees of the Parliament and the Public Assembly of the Athenians. The inscriptions on the stone were the publication of the original records which were written on papyrus or wooden tablets. The decrees are divided into two categories, depending on their content: a) Athenian treaties or alliances with other cities and b) honorary decrees for individuals who had offered services or benefactions to the city.



Location & Directions
The Acropolis Museum is located in the historical area of Makriyianni, southeast of the Rock of the Acropolis, on Dionysiou Areopagitou Street, Athens. It is only 300 meters from the Acropolis and approximately 2 kilometers from Syntagma, Athens main city square. The Museum entrance is located at the beginning of the pedestrian walkway of Dionysiou Areopagitou Street, which constitutes the central route for the unified network of the city’s archaeological sites. The Acropolis station of the Metro is on the east side of the Museum site.

Getting here:
- By bus:
Lines 24, 40, 57, 103, 106, 108, 111, 126, 134, 135, 136, 137, 155, 206, 208, 227, 230, 237, 790, 856, Α2, Α3, Α4, Β2, Β3, Β4, Ε2, Ε22 (Stop: Makryianni)

- By trolley:
Lines 1, 5, 15 (Stop: Makriyianni)

- By metro:
Line 2 (Aghios Antonios-Aghios Dimitrios), Disembarking Station: Acropolis

Address and Contact details
Address: Acropolis Museum, 15 Dionysiou Areopagitou Street, Athens 11742
Tel.: +30 210-900 0900
Website: www.theacropolismuseum.gr



Πηγή / Source: The Acropolis Museum

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Subscribe to updates